Nytt forskningsprojekt kartlägger sjukdomsspridning bland mygg och knott

Report this content

Antalet allvarliga myggburna sjukdomar i Europa ökar - det visar statistik från Statens veterinärmedicinska anstalt. Nu inleds ett nytt forskningsprojekt som ska kartlägga vilka myggarter som finns var i Sverige. Projektet finansieras av EU och är ett samarbete mellan SVA och Acreto AB.

I takt med ökad globalisering och ett varmare klimat i Sverige ökar risken för spridning av nya myggarter och sjukdomar som inte funnits i landet tidigare. SVA inleder nu i samarbete med företaget Acreto, ett nytt EU-finansierat projekt som ska kartlägga myggpopulationen i Sverige med hjälp av myggfångster från privatpersoner.

-Vi har idag en ganska dålig uppfattning om var i landet som olika stickmyggor finns, den senaste sammanställningen över myggor i Sverige genomfördes 1977. För att öka våra möjligheter att hantera framtida utbrott av smittsamma sjukdomar som sprids via myggor, så behöver vi mer information om utbredningen. Samarbetet med Acreto ger oss en unik möjlighet att få in data från hela landet. säger Anders Lindström, forskare på SVA.

Privatpersoner runt om i landet kommer att fånga in myggor via en myggbekämpningsprodukt (Mosquito Magnet) från Acreto. Myggfångsterna skickas sedan till SVA för analys där samtliga myggor analyseras och artbestäms.

-Vi är glada över att vi nu får möjligheten att genomföra det här projektet tillsammans med SVA.
En Mosquito Magnet kan fånga flera hundra tusen myggor per vecka och vi har redan fått en stor respons från privatpersoner runt om i landet som vill vara med i projektet, säger Christian Holmquist, marknadschef på Acreto AB.

Forskningsprojektet syftar till att få en rikstäckande uppfattning om myggpopulationen i Sverige och målsättningen är att kunna använda informationen i ett nationellt övervakningssystem för infektioner som sprids med stickmyggor. SVA vill även undersöka vilka miljöer som olika myggarter föredrar och kommer därför också att samla in information om naturen kring fångstplatserna.

Ytterligare ett syfte med projektet är att leta efter nya myggarter. Den mest kända av de nya arterna är Aedes albopictus, eller den asiatiska tigermyggan, som nu har spridit sig från medelhavsområdet upp till södra Tyskland.

För mer information, kontakta:
Anders Lindström, forskare på SVA, tel.+46 186 74 318
anders.lindstrom@sva.se