Så blir myggsommaren 2012

Report this content

Myggplågan i sommar ser ut att bli värre än förra året - det visar myggprognoser som Acreto har tagit fram. Värst drabbas invånarna i Norrland och de som drabbas minst är Gotlandsborna. Mygghuvudstad 2012, orten där flest myggbekämpningsprodukter sålts, är Täby.

Acretos myggprognoser är framtagna genom samtal med forskare, intervjuer med återförsäljare av myggbekämpningsprodukter samt med hjälp av väderdata och iPhone-appen Myggrapporten.

-Myggplågan för 2012 ser ut att bli värre i jämförelse med förra året. Det här beror på en sen och sval vår som har medfört att många vattendrag svämmat över på grund av stora mängder smältvatten. Fuktiga marker är optimalt för mygg. När och om värmen väl kommer finns det stora risker för en myggexplosion i landet, säger Christian Holmquist.

Det bästa verktyget för att hålla koll på myggen finns från och med förra året i mobiltelefonen, i Iphone-appen Myggrapporten. Under 2011 kom det in över 10 000 rapporteringar från svenskarna om myggläget på olika platser runt om i landet i Myggrapporten.

Inom kort kommer en ny uppdatering av appen som bland annat innehåller en sökbar karta över myggläget på olika platser i landet. I Myggrapporten kan svenskar få aktuell information om myggläget där man befinner sig, vilket är fördelaktigt då prognoser ofta kan slå fel lokalt över tiden.

Årets mygghuvudstad är Täby
Förutom prognoserna så har försäljningen av myggbekämpningsprodukter ökat under det senaste året och flest myggprodukter från Acreto har sålts i Täby följt av Skellefteå och Abisko.

-Myggplågan är något som upplevs i stora delar av landet, svensk sommar innebär mygg och knott. Många förknippar myggproblem med Södra Dalälven och Norrland, därför är det intressant att vår försäljningsstatistik pekar ut Täby som mygghuvudstad 2012, säger Christian Holmquist, marknadschef på Acreto AB.

För mer information, kontakta:
Christian Holmquist, marknadschef Acreto AB, tel. 031-300 05 02, 070 856 47 01
christian.holmquist@acreto.se