ACROUD AB KALLAR TILL ÅRSSTÄMMA

Styrelsen för ACROUD AB har beslutat kalla till årsstämma onsdagen den 17 maj 2023. För mer information om innehållet i förslagen hänvisas till den fullständiga kallelsen till årsstämman nedan.

Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats inom de närmaste dagarna.

KALLELSE TILL ÅRSSTÄMMA I ACROUD AB

Aktieägarna i ACROUD AB, org.nr 556693-7255, kallas härmed till årsstämma onsdagen den 17 maj 2023 kl. 14.00 i Advokatfirman Lindahl KB:s lokaler på Nybrogatan 17, 114 39 Stockholm.

Rätt att delta och anmälan

Aktieägare som vill delta i stämman ska

dels      vara införd som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken tisdagen den 9 maj 2023,

dels      senast torsdagen den 11 maj 2023 anmäla sig skriftligen till Advokatfirman Lindahl KB, Att. ACROUD Årsstämma, Box 5898, 102 40 Stockholm eller per e-post martin.rosen@lindahl.se.

Vid anmälan vänligen uppge namn eller företagsnamn, personnummer eller organisationsnummer, adress och telefonnummer dagtid. För anmälan av biträden (högst två) gäller anmälningsförfarande enligt ovan. Anmälan ska i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar. Se nedan för ytterligare information om behandling av personuppgifter.

Förvaltarregistrerade aktier

Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att delta i stämman, genom förvaltares försorg låta registrera aktierna i eget namn, så att vederbörande är registrerad i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per avstämningsdagen tisdagen den 9 maj 2023. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast torsdagen den 11 maj 2023 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud och fullmaktsformulär

Den som inte är personligen närvarande vid stämman får utöva sin rätt vid stämman genom ombud med skriftlig, undertecknad och daterad fullmakt. Ett fullmaktsformulär finns på bolagets webbplats, www.acroud.com och kan även beställas via e-post info@acroud.com. Om fullmakt utfärdats av juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen bifogas. Fullmakt får inte vara äldre än ett år om det inte anges längre giltighetstid i fullmakten, dock längst fem år. För att underlätta inpasseringen vid stämman bör fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar vara bolaget tillhanda i god tid före stämman.

Förslag till dagordning

1. Öppnande av stämman
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av en eller två justerare
  6. Fråga om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen
  8. Beslut om:
    1. fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen,
    2. dispositioner av bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen, och
    3. ansvarsfrihet för styrelsen och verkställande direktör för räkenskapsåret 2022
  9. Beslut om:
    1. antalet styrelseledamöter och revisorer,
    2. val av styrelseledamöter och revisor, samt
    3. arvode till styrelsen och revisor
  10. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier
  11. Stämmans avslutande

Beslutsförslag i korthet:

Val av ordförande vid stämman (punkt 2)

Styrelsen föreslår att Ola Svanberg väljs till ordförande på stämman.

Dispositioner av bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen (punkt 8b)

Styrelsen föreslår att stämman beslutar att bolagets resultat ska balanseras i ny räkning och att således ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2022.

Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer, val av styrelseledamöter och revisor samt arvode till styrelsen och revisor (punkt 9)

Aktieägare representerande cirka 59,7 procent av aktierna och rösterna (”Aktieägarna”) föreslår att stämman beslutar om:

1. Att bolaget ska ha en revisor för tiden fram till nästa årsstämma,
    1. Att Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omväljs som revisor. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har låtit meddela att, för det fall Aktieägarnas förslag till revisor också blir stämmans val, auktoriserade revisorn Aleksander Lyckow kommer att vara huvudansvarig för revisionen, samt
    1. Att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Aktieägarna har låtit meddela styrelsen att de kommer att återkomma med förslag om antalet styrelseledamöter, val av styrelseledamöter och arvode till styrelsen senast i samband med stämman.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier (punkt 10)

Styrelsen föreslår att stämman bemyndigar styrelsen att, med eller utan företrädesrätt för bolagets aktieägare, vid ett eller flera tillfällen under tiden intill nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier. Emission ska kunna ske kontant, med villkor att nya aktier ska betalas med apportegendom eller genom kvittning eller i övrigt med villkor enligt 13 kap 5 § första stycket 6 aktiebolagslagen. Det totala antalet aktier som ska kunna emitteras med stöd av bemyndigandet får inte överstiga 60 miljoner aktier. Syftet med bemyndigandet är att på ett tidseffektivt sätt stärka bolagets kassa samt att möjliggöra förvärv där betalning sker kontant eller med egna aktier.

Styrelsen, eller den styrelsen därtill förordnar, föreslås äga rätt att vidta de smärre justeringar i stämmans beslut som kan erfordras i samband med registrering av bemyndigandet hos Bolagsverket eller på grund av andra formella krav.

Majoritetskrav

För giltigt beslut i enlighet med punkt 10 krävs att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Handlingar

Styrelsens fullständiga förslag samt redovisningshandlingar och revisionsberättelse för 2022 kommer att finnas tillgängliga hos bolaget samt på bolagets webbplats www.acroud.com och skickas genast och utan kostnad för mottagaren till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Handlingarna kommer dessutom att finnas tillgängliga på stämman.

Upplysningar på stämman

Styrelsen och den verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, vid stämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets eller dotterföretags ekonomiska situation, koncernredovisningen och bolagets förhållande till annat koncernföretag.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas, vänligen se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

_________

Stockholm i april 2023

Tricia Vella, CFO

Telephone:   +356 2132 3750/1
info@acroud.com
Website:       www.acroud.com
Certified Adviser: FNCA Sweden AB, info@fnca.se

ACROUD är en snabbväxande utmanare inom iGaming Affiliation och B2B SaaS-lösningar. Utöver sin grundläggande affiliateverksamhet, som omfattar mer än 30 jämförelse- och nyhetssajter under starka digitala varumärken i flera vertikaler, utvecklar och erbjuder Acroud SaaS-lösningar (Software as a Service) inom affiliateindustrin. Bolaget tillhandahåller också streamingtjänster. Efter ett antal förvärv har flera erfarna profiler inom branschen anslutit sig till Acrouds resa och leder organisationen mot ett programvarubaserat affiliationföretag. Vi drivs av hållbar tillväxt och lönsamhet för våra partner och vårt uppdrag är att förena människor, Content Creators (Youtubers, Streamers, Affiliates) och verksamheter. Acroud har varit noterat på Nasdaq First North Growth Market med tickersymbolen ACROUD sedan juni 2018.