• Acroud AB/

Acroud publicerar delårsrapport Jan-Mar 2022: Stark organisk tillväxt på rätt väg i god fart

Första Kvartalet 2022

• Intäkterna uppgick till 7 003 kEUR (5 579), vilket motsvarar en tillväxt om 26% (75%) och en organisk tillväxt om 15,5% (-9.7%).

• EBITDA uppgick till 2 248 kEUR (1 441). Justerad EBITDA (justerat för jämförelsestörande poster relaterade till omstrukturering) uppgick till 1 781 kEUR (1 575).

• Resultat efter skatt uppgick till 1 184 kEUR (748). Justerat resultat efter skatt (justerat för jämförelsestörande poster och valutakursfluktuationer) uppgick till 551 kEUR (553).

• Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,009 EUR (0,006). Justerat resultat per aktie (justerat för jämförelsestörande poster och valutakursfluktuationer) uppgick till 0,004 EUR (0,005).

• New Depositing Customers (NDC) uppgick till 33 538 (31 787), en ökning med 6% (230%).

• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1 484 kEUR (11).

Väsentliga händelser under kvartalet

• Under första kvartalet 2022 har bolagets styrelse inlett finansieringsprocessen och har utsett finansiella (Pareto Securities AB) och juridiska (Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB) rådgivare som stöd i processen.
  • I mars 2022 avyttrade Acroud sina tillgångar inom finansiell affiliation för 575 kUSD. Avyttringen är i linje med bolagets strategi att bli den föredragna digitala affiliationpartnern inom iGaming-marknaden. Den totala köpeskillingen om 575 kUSD motsvarar en multipel på ca. 5,2x årlig EBDITA, baserat på de senaste tolv månaderna. Av den totala köpeskillingen betalades 425 kUSD på transaktionsdagen. Resterande 150 kUSD kommer att betalas när överföringen av de sålda tillgångarna är genomförd (senast i utgången av april 2022).

Väsentliga händelser efter kvartalet

• I maj 2022 informerade styrelsen marknaden om att Acroud förväntas uppnå en EBITDA på mellan 8 MEUR - 10 MEUR under 2022. Styrelsen har också fastställt nya finansiella mål: i) en EBITDA-tillväxt med i genomsnitt 20 % per år under räkenskapsåren 2023–2025, och ii) en minskning av den räntebärande nettoskulden i förhållande till justerad EBITDA till högst 2,5x fram till december 2025.

VD har ordet: Stark start på verksamhetsåret 2022!

Det har faktiskt varit med viss otålighet som jag har väntat på att få skriva detta VD-ord, men nu kan jag med stor glädje äntligen få presentera ett starkt kvartalsresultat som bevisar att Acroud är på god väg att genomföra en framgångsrik omställning.

Vi har utvecklat Acroud från en konventionell aktör med jämförelsesajter till en snabb och rörlig utmanare inte enbart inom iGaming Affiliation utan också inom SaaS-lösningar B2B. Första kvartalet 2022 står för förnyad stabilitet och lönsamhet. Det har varit ett stabilt kvartal då vi har skördat frukterna av de strategiska åtgärder och planer som vi framgångsrikt genomförde under förra året, även om det tog lite längre tid än vi hade velat. Med ett mer slimmat och flexibelt team, de kunskaper och tillgångar och den kostnadsbas som vi nu har på plats gläder det mig att se att vi har skapat den grund vi vill ha för att skynda på intäktsökningen och återgå till konsekvent positiva prestationer.

I linje med den preliminära beräkningen av kvartalets intäkter och omsättning som vi publicerade i förra månadens handelsuppdatering uppnådde Acroud följande resultat första kvartalet 2022:

• Intäkterna uppgick till 7,0 MEUR första kvartalet 2022, vilket motsvarar en sekventiell ökning på 7 % och en ökning med 26 % på årsbasis.

• Återgå till positiv organisk tillväxt där intäkterna ökat organiskt med 15,5%.

• EBITDA uppgick till 1,8 MEUR, vilket ökar till 2,2 MEUR, inklusive avyttring. Den sistnämnda siffran motsvarar en tillväxt på 175 % sekventiellt och på 56 % på årsbasis.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten under första kvartalet 2022 (exklusive intäkter från avyttring av finansiella tillgångar) uppgick till ca 1,5 MEUR, vilket påverkades av en negativ utveckling i rörelsekapital under kvartalet.

• I mars 2022 avyttrade Acroud sina tillgångar inom finansiell affiliation för 575 kUSD. Avyttringen var i linje med bolagets strategi att fokusera på digital affiliation och att vara den föredragna digitala affiliationpartnern inom iGaming-marknaden. Den totala köpeskillingen om 575 kUSD motsvarar en multipel på ca. 5,2x årlig EBITDA, baserat på de senaste tolv månaderna.

Det har varit en lång process att revitalisera och omforma bolaget. Därför är det så glädjande att nu se denna omsvängning. Resultatet bekräftar vår starka inledning på räkenskapsåret och bevisar att Acroud är på rätt väg för att ge betydande tillväxt i såväl vinst som omsättning under 2022 och framåt.

Nya finansiella mål

Med en mer slimmad verksamhet och mer diversifierade risker var Acrouds nästa naturliga steg att fastställa nya finansiella mål. Acrouds nya prioriteringar är hållbar tillväxt bolagets lönsamhet och aktieägarvärdet, genererat genom en stabil kapitalstruktur. Därför är vår prognos att vi kommer att generera en EBITDA på mellan 8 MEUR och 10 MEUR 2022. Målet är att fortsätta att höja EBITDA organiskt med i genomsnitt 20 % per år under räkenskapsåren 2023–2025. Verksamheten kommer att drivas med låg finansiell risk, med nettoskuld/EBITDA på mindre än 2,5x.

Lika stort fokus på båda segmenten

Sedan januari 2021, då vi förvärvade PMG, har Acroud rört sig bort från att enbart vara ett affiliatebolag genom att börja erbjuda B2B-tjänster (SaaS-lösningar) till andra affiliates inom iGaming-branschen. Med denna strategiska förändring har Acrouds erbjudande delats upp i två pelare: SaaS-segmentet och iGaming Affiliation-segmentet.

SaaS-intäkterna uppgick till 4,0 MEUR, vilket motsvarar en ökning med 5 % sekventiellt och med 46 % på årsbasis. EBITDA för SaaS uppgick till 0,5 MEUR, vilket motsvarar en ökning på 106 % sekventiellt och en EBITDA-marginal om 13%.

Inom iGaming Affiliation-segmentet fortsätter våra strategiska investering från andra halvåret 2021 i sökmotoroptimering (SEO), toppmodern teknik, produktkvalitet och rikt innehåll, att bära frukt. Segmentets intäkter uppgick till 3,0 MEUR första kvartalet 2022, vilket motsvarar en sekventiell ökning på 10 % och en ökning med 5 % på årsbasis. Det effektiviseringsprogram som lanserades i november 2021 har gett en lägre kostnadsbas vilket har bidragit till att EBITDA-marginalen inom iGaming Affiliation ökade från 37 % fjärde kvartalet 2021 till 50 % första kvartalet 2022. Justerad EBITDA för iGaming Affiliation uppgick till 1,5 MEUR, vilket motsvarar en ökning på 47 % sekventiellt.

Under de kommande kvartalet kommer vår tillväxt att fortsätta att drivas av båda segmenten samtidigt. iGaming Affiliation kommer visserligen även fortsatt ha en högre EBITDA-marginal än SaaS-segmentet på grund av de lägre rörelsekostnaderna, men ledningen kommer att fokusera lika mycket på båda affärsområdena. Genom nya initiativ, effektivt samarbete och synergier mellan de olika affärsområdena kommer vi att stärka vår unika ställning som en mjukvarubaserad affiliate och fortsätta bygga en diversifierad och robust intäktsbas för uthållig framtida tillväxt.

Läget i refinansieringsprocessen

Slutligen gläder det mig att kunna berätta att processen med att refinansiera Acrouds obligationslån (som löper ut i september 2022) gör goda framsteg. Med stöd av väl ansedda finansiella (Pareto Securities AB) och juridiska (Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB) rådgivare är styrelsen och ledningsgruppen säkra på att denna refinansieringsprocess kommer att bli lika framgångsrik som den senaste obligationsemissionen som genomfördes 2017.

Sammanfattningsvis ser jag med stolthet tillbaka på ett starkt kvartal och en mycket god inledning på det nya räkenskapsåret 2022. De strategier som vi har genomfört och en framgångsrik omställning i verksamheten har gett resultat och kommer att fortsätta att göra det under de kommande kvartalen. Men även om vi gläder oss åt att skörda frukterna av vårt arbete kan ni vara säkra på att vi inte kommer luta oss tillbaka. Med entreprenöriellt mindset kommer vi att fortsätta att vidareutveckla våra strategier, genomlysa vår verksamhet och förbättra vår effektivitet. Stabil tillväxt i snabb takt – vi är redo!

Enjoy the Ride!

Robert Andersson, Malta, 19 maj 2022

Acrouds VD Robert Andersson och CFO Roderick Attard presenterar rapporten, som följs av en frågestund kl. 10:00. Presentationen kommer att hållas på engelska och går att följa på www.acroud.com eller via https://tv.streamfabriken.com/acroud-q1-2022.

För att ta del av presentationen via telefon, ring något av följande nummer:

Från Sverige: +46850558369
Från Storbritannien: +443333009032
Från USA: +1 6319131422 PIN: 69094076#

Webbsändningen och presentationen är tillgängliga för att se och lyssna på begäran efter webbsändningen på www.acroud.com eller via Quartr appen.

Denna information utgör insiderinformation som Acroud AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom nedanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Acroud AB:s (publ) nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande. Nedanstående person kan också kontaktas för ytterligare information.

Roderick Attard, CFO

Telefon:              +356 2132 3750/1

E-mail:   info@acroud.com

Websida:  www.acroud.com

Certified Adviser: FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 8 528 00 399

Från och med augusti (Delårsrapport för det andra kvartalet 2021) har Acroud bytt rapporterings- och bolagsspråk till engelska. Detta innebär att pressmeddelanden i fortsättningen enbart kommer att publiceras på engelska. Kvartalsrapporter och tillhörande pressmeddelanden kommer dock även i fortsättningen att publiceras på både engelska och svenska. Den engelska versionen har emellertid företräde framför den svenska.

ACROUD är en snabbväxande global utmanare som driver och utvecklar mer än 30 jämförelse- och nyhetssajter under starka digitala varumärken i traditionella och nya vertikaler. Bolaget utvecklar och erbjuder SaaS-lösningar (Software as a Service) inom affiliatebranschen, tillhandahåller strömningstjänster och anordnar det innovativa gamingeventet The Festival Series. Efter ett antal förvärv under 2020 och 2021 har flera erfarna profiler inom branschen anslutit sig till Acrouds resa och leder organisationen mot ett programvarubaserat affiliationföretag. Vi drivs av hållbar tillväxt och lönsamhet för våra partner och vårt uppdrag är att förena människor, Content Creators (Youtubers, Streamers, Affiliates) och verksamheter.

Acroud har varit noterat på Nasdaq First North Growth Market med tickersymbolen ACROUD sedan juni 2018.