Kommuniké från årsstämma den 28 juni 2024 i ACROUD AB

ACROUD AB höll sin årsstämma den 28 juni 2024 i Stockholm. Följande huvudsakliga beslut fattades:

Fastställande av resultat- och balansräkningarna

Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkningen för moderbolaget såväl som koncernresultat- och koncernbalansräkningen för 2023.

Resultatdisposition

Stämman beslutade att bolagets resultat skulle balanseras i ny räkning och att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Styrelse och revisor

Stämman beslutade, i enlighet med förslag från aktieägare representerandes ungefär 63,4 procent av aktierna och rösterna i bolaget, att styrelsen ska bestå av tre ledamöter utan suppleant. Stämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Peter Åström, Richard Gale och Kim Mikkelsen. Kim Mikkelsen valdes till styrelsens ordförande.

Arvode för perioden intill slutet av nästa årsstämma fastställdes till 350 000 kronor till ordföranden och 200 000 kronor till vardera av ledamöterna som inte är anställda av bolaget.

Stämman beslutade att välja BDO Mälardalen AB till ny revisor. Det beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om att anta riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare.

Emissionsbemyndigande till styrelsen

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att styrelsen ska bemyndigas att, vid ett eller flera tillfällen för tiden intill nästa årsstämma, emittera upp till totalt 60 miljoner nya aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Andrzej Mieszkowicz, CFO

+356 9911 2090

Telefon: +356 2132 3750/1

E-mail:  info@acroud.com

Webbplats: www.acroud.com

Från maj 2024 (Q1 Report) har Acroud ändrat rapportering och företagsspråk till engelska. Detta innebär att delårsrapporter och de tillhörande pressmeddelandena endast kommer att publiceras på engelska.

ACROUD är en snabbväxande utmanare inom iGaming Affiliation och B2B SaaS-lösningar. Utöver sin grundläggande affiliateverksamhet, som omfattar 30+ jämförelse- och nyhetssajter under starka digitala varumärken i flera vertikaler, utvecklar och erbjuder Acroud SaaS-lösningar (Software as a Service) inom affiliateindustrin. Bolaget tillhandahåller också streamingtjänster och anordnar det innovativa gamingeventet The Festival Series.

Efter ett antal förvärv under 2020 och 2021 har flera erfarna profiler inom branschen anslutit sig till Acrouds resa och leder organisationen mot ett programvarubaserat affiliationföretag. Vi drivs av hållbar tillväxt och lönsamhet för våra partner och vårt uppdrag är att förena människor, Content Creators (Youtubers, Streamers, Affiliates) och verksamheter. Acroud har varit noterat på Nasdaq First North Growth Market med tickersymbolen ACROUD sedan juni 2018.