• ACSC/

XPonCard Group AB (publ) och All Cards Service Center – ACSC – AB (publ) avser att gå samman

Report this content

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller i USA, Australien, Japan, Sydafrika eller Kanada. Erbjudandet lämnas inte, direkt eller indirekt, i något av dessa länder och kan inte accepteras av någon som befinner sig där. Erbjudandet riktar sig inte heller i övrigt till personer vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt.

Styrelser och ledningar i XPonCard Group AB (publ) (”XPonCard”) och All Cards Service Center– ACSC – AB (publ) (”ACSC”), har beslutat om att inleda en process syftande till ett samgående mellan företagen. Avsikten är att skapa en starkare aktör med goda expansionsmöjligheter och att ta vara på de synergieffekter som blir en följd av sammanslagningen.

För att genomföra samgåendet lämnar XPonCard, noterat på OMX Nordic Exchange Stockholm AB (Small Cap), ett offentligt erbjudande till aktieägarna i ACSC (”Erbjudandet”), också noterat på OMX Nordic Exchange Stockholm AB (Small Cap). XPonCard äger eller kontrollerar inga aktier i ACSC. Erbjudandet avser samtliga utestående aktier i ACSC. Erbjudandet är villkorat.

Sammanfattning
* Samgåendet genomförs genom att aktieägarna i ACSC erbjuds nyemitterade aktier i XPonCard, vilket ger aktieägarna i båda bolagen möjlighet att dra nytta av den nya koncernens potential.

* För varje 3,275 aktie i ACSC erbjuds en (1) aktie i XPonCard. Det totala värdet av Erbjudandet uppgår till cirka 186 miljoner kronor. Om Erbjudandet accepteras till fullo kommer nuvarande aktieägarna i ACSC respektive XPonCard inneha 35,0 procent respektive 65,0 procent av ägandet i den nya koncernen.

* Styrelsen i ACSC rekommenderar aktieägarna i ACSC att acceptera Erbjudandet1.

* Jämfört med senaste betalkurs för XPonCards respektive ACSCs aktier på börsen den 21 september 2007 innebär Erbjudandet en premie om cirka 11,3 procent. Jämfört med de volymvägda genomsnittliga betalkurserna de senaste 30 handelsdagarna för respektive bolags aktie innebär Erbjudandet en premie om cirka 16,3 procent.

(1) Styrelseledamoten Gerhard Starsich, verkställande direktör i AUSTRIA CARD-Plastikkarten und Ausweissysteme Gesellenschaft m.b.H. (”Austria Card”), har avstått från att delta i styrelsens beslut om rekommendationen på grund av att Austria Card är föremål för en pågående försäljningsprocess.

* Större ägare i ACSC, inklusive grundarna Dan och Anders Segenmark, med aktieinnehav vilka sammantaget representerar 30,3 procent av röster och kapital i ACSC har ställt sig positiva till att acceptera Erbjudandet. Huvudaktieägaren Austria Card har ej, vid tidpunkten för offentliggörandet av Erbjudandet, haft möjlighet att ta ställning till Erbjudandet på grund av att Austria Card är föremål för en pågående försäljningsprocess.
Större aktieägare i XPonCard, vilka sammantaget innehar aktier motsvarande 65,1 procent av röster och kapital, har uttalat att de stödjer Erbjudandet och avser att på extra bolagsstämma rösta för styrelsens förslag om utgivande av nya aktier att användas som vederlag i Erbjudandet.

* Synergieffekterna av samgåendet bedöms uppgå till 30 miljoner kronor årligen från det att samgåendet genomförts fullt ut. Beräknat på nämnda synergier och ACSCs vinst efter skatt (rullande 12 månader) beräknas vinsten per aktie öka med cirka 8,0 kronor för XPonCard.
Engångskostnader för samgåendet och omstruktureringskostnader för det nya bolaget beräknas uppgå till cirka 34 miljoner kronor.

* Erbjudandet är bland annat villkorat av att XPonCard uppnår ett ägande om mer än 90 procent av antalet aktier i ACSC och att extra bolagsstämma i XPonCard röstar för emission av nya aktier.

Kommentarer
”Vi ser en möjlighet att gemensamt skapa en stark aktör som kan uppfylla kundernas krav på utveckling, konkurrenskraft och närhet. ACSCs och XPonCards verksamheter kompletterar varandra såväl produkt- och servicemässigt som marknadsmässigt och samgåendet skapar ett bolag med stark hemmabas i Norden och med mycket goda möjligheter för vidare expansion utanför Norden. Samgåendet skapar förutsättningar för synergivinster och möjligheter för ökad tillväxt till gagn för såväl ägare, kunder som medarbetare” säger Flemming Breinholt VD och koncernchef i XPonCard.

”Tillsammans bildar XPonCard och ACSC Nordens ledande aktör inom smarta kort, med intressanta tillväxtmöjligheter i Östeuropa. Den nya koncernen kan nu på allvar konkurrera med de större spelarna på den europeiska marknaden, samtidigt som den nya koncernen blir mer intressant ur aktiemarknadens perspektiv. Jag är övertygad om att detta samgående är i linje med de långsiktiga intressena hos våra kunder, anställda och aktieägare” säger Anders Segenmark, ordförande i ACSC.

Bakgrund och motiv till Erbjudandet
Genom samgåendet med ACSC skapas en starkare aktör med nordisk hemmabas, som kan motsvara nordiska kunders krav på närhet och förståelse för deras affärsmodeller och krav. Vidare skapas bättre förutsättningar för att följa kunderna i deras expansion in i nya marknader såväl geografiskt som produkt- och tjänstemässigt. Ytterligare expansionsmöjligheter skapas med det kompletterande service- och produktutbud som blir en följd av sammanslagningen.
Synergieffekterna som uppnås av sammanslagningen skapar mycket goda förutsättningar för bolaget att förbättra lönsamheten och avkastningen på eget kapital.

Synergieffekter och engångseffekter

Synergieffekterna består huvudsakligen av kostnadsbesparingar som utgörs av:
– Samordnad försäljning på den nordiska marknaden
– Samordning av produktion
– Samordnade inköp
– Samordning av vissa ledningsfunktioner
– Minskade kostnader för att vara börsnoterad

För att kunna realisera kostnadsbesparingar beräknas vissa omstruktureringskostnader att uppstå.
Omstruktureringskostnaderna bedöms uppgå till cirka 27 miljoner kronor, vilket huvudsakligen kommer att belasta räkenskapsåret 2008. Kostnader relaterade till förvärvet av ACSC är uppskattade till cirka 7 miljoner kronor.

Den nya koncernen
Den nya koncernens vision är att bli en betydande aktör på den europeiska marknaden för smarta kort, kortadministration och andra kortrelaterade lösningar samt att bli en av de ledande leverantörerna på den globala SIM-kortsmarknaden.

Den nya organisationen kommer att byggas upp med två marknadsområden, Nordikum och Telecom Global, med koncerngemensamma ekonomi-, IT- och HR-funktioner. Genom Nordikum erbjuds kunder i Norden och i övriga länder kring Östersjön totallösningar innehållande plastkort, kortadministration samt packnings- och distributionslösningar vilket möjliggör för kunderna att effektivisera större delen av sin kortverksamhet genom outsourcing till XPonCard. Genom Telecom Global skall operatörer på den globala telekommarknaden erbjudas SIM-kort, kontantkort, kundanpassade applikationer och mjukvaruplattformar för mobila tjänster.

Vid full anslutning till Erbjudandet kommer det egna kapitalet i XPonCard att öka med cirka 186 miljoner kronor baserat på aktiekursen i XPonCard vid tidpunkten för Erbjudandets offentliggörande. Den nya koncernens finansiella ställning, proforma per den 30 juni 2007, visar en soliditet på cirka 44 procent. Nettoomsättningen för den nya koncernen proforma uppgick under räkenskapsåret 2006 till cirka 1 215 miljoner kronor och under första halvåret 2007 till cirka 666 miljoner kronor.

Styrelse och ledning
Flemming Breinholt, VD och koncernchef för XPonCard, kommer att kvarstå som VD och koncernchef även efter samgåendet. Styrelsens ordförande och valberedningen kommer efter sammanslagningens fullbordande att till årsstämman 2008 föreslå en sammansättning och struktur på styrelsen som reflekterar den nya ägarstrukturen.

Finansiell översikt proforma för XPonCard efter samgåendet med ACSC
[REMOVED GRAPHIC]
Se PDF

Erbjudandet
XPonCard erbjuder aktieägarna i ACSC att byta ut sina aktier i ACSC mot nyemitterade aktier i XPonCard enligt följande:

För varje 3,275 aktier i ACSC erbjuds en (1) nyemitterad aktie i XPonCard.

Courtage utgår ej i Erbjudandet.

Delar av aktier i XPonCard kommer inte att utges i Erbjudandet. I den utsträckning som aktieägare i ACSC erhåller del av aktie i XPonCard, kommer dessa att försäljas och ett belopp som motsvarar denna del att utbetalas i kontanter. Ytterligare information härom kommer att återfinnas i erbjudandehandlingen.

Budvärde och budpremie
XPonCards och ACSCs aktier är noterade på OMX Nordic Exchange Stockholm AB (Small Cap).
Erbjudandet värderar ACSCs totala utestående aktiekapital till cirka 186 miljoner kronor. De sista betalkurserna för XPonCards och ACSCs aktier den 21 september 2007, sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet, var 117,0 kronor respektive 32,1 kronor. I förhållande till dessa kurser innebär Erbjudandet en budpremie om cirka 11,3 procent. I förhållande till de volymvägda genomsnittliga betalkurserna för respektive bolags aktie under de senaste 30 handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet, innebär Erbjudandet en premie om cirka 16,3 procent. Om Erbjudandet accepteras till fullo kommer 1 589 435 nyemitterade aktier i XPonCard att utges, innebärande att de nuvarande aktieägarna i ACSC sammanlagt erhåller aktier motsvarande 35,0 procent av röster och kapital i XPonCard.

Villkor för Erbjudandet
Erbjudandets fullföljande är villkorat av:

1. att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att XPonCard blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier,

2. att samtliga för Erbjudandet och förvärvet av ACSC erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande, inklusive från konkurrensmyndigheter, har erhållits på för XPonCard acceptabla villkor,

3. att varken Erbjudandet eller förvärvet av ACSC helt eller delvis omöjliggörs eller väsentligen försvåras av lagstiftning eller annan reglering, domstolsavgörande, myndighetsbeslut eller motsvarande omständighet, som föreligger eller skäligen kan förväntas, som ligger utanför XPonCards kontroll och vilken XPonCard inte skäligen kunnat förutse vid tidpunkten för offentliggörande av Erbjudandet,

4. att inga omständigheter, som XPonCard inte hade kännedom om vid tidpunkten för offentliggörande av Erbjudandet, har inträffat som väsentligt negativt påverkar ACSCs försäljning, resultat, likviditet eller eget kapital,

5. att XPonCard, utöver vad som offentliggjorts av ACSC eller på annat sätt skriftligen kommunicerats med XPonCard före dagen för offentliggörandet av Erbjudandet, inte upptäcker att information som offentliggjorts av ACSC är felaktig eller vilseledande i något väsentligt avseende, eller att information om väsentlig omständighet som borde offentliggjorts av ACSC inte har blivit offentligjord,

6. att ACSC inte vidtar några åtgärder som typiskt sett är ägnade att försämra förutsättningarna för Erbjudandets genomförande,

7. att extra bolagsstämma i XPonCard fattar erforderliga beslut för att möjliggöra emission av nya aktier som vederlag i Erbjudandet, samt

8. att inte någon annan offentliggör ett erbjudande att förvärva aktier i ACSC på villkor som för ACSCs aktieägare är förmånligare än de villkor som gäller enligt Erbjudandet.

XPonCard förbehåller sig rätten att återkalla Erbjudandet för det fall det står klart att något av ovanstående villkor inte uppfyllts eller kan uppfyllas. Såvitt avser villkor 2), 3), 4), 5) och 6) kommer emellertid ett sådant återkallande endast att ske om den bristande uppfyllelsen är av väsentlig betydelse för XPonCards förvärv av aktier i ACSC. XPonCard förbehåller sig rätten att helt eller delvis frånfalla ett eller flera av villkor 2) – 8) ovan. Avseende villkor 1) förbehåller sig XPonCard rätten att fullfölja Erbjudandet vid lägre acceptansnivå, dock endast under förutsättning att acceptansnivån överstiger 70 procent av det totala antalet aktier i ACSC.

Transaktionen avses att senare denna dag anmälas till norska konkurrensverket
(Konkurransetilsynet). Norska konkurrensverket skall inom 15 arbetsdagar från det att anmälan var komplett meddela om en fullständig anmälan krävs. Om så inte sker är transaktionen automatiskt godkänd.

Finansiering av erbjudandet
Erbjudandet kommer att finansieras med nyemitterade aktier i XPonCard. Erbjudandet är villkorat av att XPonCards extra bolagsstämma fattar erforderliga beslut.

Extra bolagsstämma i XPonCard
Styrelsen för XPonCard har beslutat att kalla till extra bolagsstämma, för fattande av nödvändiga beslut om nyemission i XPonCard, att hållas omkring den 24 oktober 2007.
För närmare information om extra bolagsstämma hänvisas till separat kallelse.

Rekommendation från styrelsen i ACSC
Styrelsen i ACSC rekommenderar aktieägarna i ACSC att acceptera Erbjudandet(2). Styrelsens rekommendation stöds av en fairness opinion från styrelsens rådgivare Erik Penser Fondkommission AB.

(2) Styrelseledamoten Gerhard Starsich, verkställande direktör i Austria Card, har avstått från att delta i styrelsens beslut om rekommendationen på grund av att Austria Card är föremål för en pågående försäljningsprocess.

Förankring av större ägare i XPonCard och ACSC
XPonCard äger idag inte några aktier i ACSC.

Större aktieägare i ACSC, inklusive grundarna Dan och Anders Segenmark, med aktieinnehav vilka sammantaget representerar 30,3 procent av röster och kapital i ACSC har ställt sig positiva till att acceptera Erbjudandet. Enligt avtal har huvudaktieägaren Austria Card en förköpsrätt till Dan och Anders Segenmarks aktier. Som framgått ovan har Austria Card inte tagit ställning till Erbjudandet på grund av pågående försäljningsprocess.

Större aktieägare i XPonCard, vilka sammantaget innehar aktier motsvarande 65,1 procent av röster och kapital i XPonCard har uttalat att de stödjer Erbjudandet och avser att på extra bolagsstämma omkring den 24 oktober 2007 rösta för styrelsens förslag om utgivande av nya aktier att användas som vederlag i Erbjudandet.

Tillämplig lag och tvister
Svensk lag skall tillämpas på Erbjudandet. Stockholmsbörsens regler avseende rörande offentliga uppköpserbjudande på aktiemarknaden (”Takeover-reglerna”) och Aktiemarknadsnämnden uttalande rörande tolkning och tillämpning av Takeover reglerna(3) är tillämpliga på Erbjudandet.

XPonCard har i enlighet med lagen om offentliga erbjudanden på aktiemarknaden gentemot OMX Nordic Exchange Stockholm AB åtagit sig, och åtar sig härmed gentemot innehavarna av aktier i ACSC, att följa nyss nämnda regler och uttalanden, samt att underkasta sig de sanktioner som OMX Nordic Exchange Stockholm AB kan komma att fastställa vid överträdelse av reglerna om offentliga erbjudanden.

Tvist rörande eller i anledning av Erbjudandet skall avgöras av svensk domstol exklusivt, varvid Stockholms tingsrätt skall utgöra första instans.

Detta Erbjudande lämnas inte (och inte heller kommer accept av innehavare av aktier eller accept för sådan innehavares räkning att godkännas) i någon jurisdiktion där lämnande av Erbjudandet eller godkännande av accept av Erbjudandet inte skulle vara förenliga med lagar och regler i sådan jurisdiktion. Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Kanada, Japan, Sydafrika eller USA.

Preliminär tidplan
Erbjudandehandling rörande Erbjudandet beräknas komma att offentliggöras och distribueras till aktieägarna i ACSC omkring den 4 oktober 2007. Acceptperioden för Erbjudandet beräknas börja den 8 oktober och sluta den 26 oktober 2007, förutsatt att erforderliga tillstånd då erhållits.
Förutsatt att acceptperioden löper ut den 26 oktober 2007 och att XPonCard har offentliggjort att de för Erbjudandets genomförande uppställda villkoren har uppfyllts, eller att XPonCard eljest har beslutat att fullfölja Erbjudandet, kommer redovisning av vederlag att påbörjas. Under förutsättning att sådant offentliggörande sker senast den 30 oktober 2007 beräknas redovisning av vederlag kunna påbörjas omkring den 8 november 2007.

(3) Inkluderande, i förekommande fall, Aktiemarknadsnämndens tidigare besked om tolkning och tillämpning av Näringslivets Börskommittés regler om offentliga erbjudanden om aktieförvärv.

XPonCard förbehåller sig rätten att förlänga acceptperioden, liksom att senarelägga tidpunkten för redovisning av vederlag.

XPonCard och ACSC avser att tidigarelägga offentliggörandet av respektive delårsrapport för tredje kvartalet 2007 till den 23 oktober 2007.

Rådgivare
HQ Bankaktiebolag är finansiell rådgivare och Advokatfirman Lindahl är legal rådgivare till XPonCard i samband med Erbjudandet. Erik Penser Fondkommission AB är finansiell rådgivare och Danowsky & Partners Advokatbyrå KB är legal rådgivare till ACSCs styrelse i samband med Erbjudandet.

Presskonferens
Presskonferens kommer att hållas per telefon den 24 september 2007, kl 14.00. Vänligen ring in till konferensen på telefonnummer + 46 (0)8 5052 0110.

Stockholm den 24 september 2007

XPonCard Group AB (publ) All Cards Service Center
Styrelsen - ACSC - AB (publ)