Kommentar till vägledande beslut från Allmänna reklamationsnämnden

Report this content

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har idag kommunicerat sina vägledande beslut i ärenden som rör kunder till Acta Kapitalförvaltning som investerat i obligationer kopplade till Lehman Brothers. ARN konstaterar att Acta inte agerat vårdslöst i sin rådgivning samt att Acta därför inte är skadeståndsskyldigt.

ARN skriver i sitt pressmeddelande i samband med beslutet att Lehman Brothers vid tiden för investeringarna var en ansedd investeringsbank med höga kreditbetyg och att det var mycket oväntat att den skulle komma på obestånd. ”Vi välkomnar beslutet som vi tycker är logiskt”, säger Mathias Andersson, Sverigechef för Acta. Samtliga kunder som lånefinansierat investeringar i de nu aktuella obligationerna har också för ett par veckor sedan fått ett erbjudande att mot en nedskrivning av skulden (till 60 procent) bl.a. överlåta sina obligationer till Kaupthing. Den 10 mars går acceptfristen ut för det erbjudandet. ”Vår förhoppning är att så många som möjligt ska anta erbjudandet som ger den enskilde spararen en möjlighet att lägga den här olyckliga saken bakom sig och på så sätt undvika ytterligare år av osäkerhet och oklara kostnader”, säger Mathias Andersson, Sverigechef för Acta. Mer information om erbjudandet finns på internetsajten www.votm.se.

Taggar: