Överenskommelse kring obligationer emitterade av Lehman Brothers

Report this content

Acta Kapitalförvaltning och Kaupthing Bank hf. har nått en överenskommelse kring de obligationer som Acta förmedlat till sina kunder 2006/2007, där Lehman Brothers var emittent. Uppgörelsen innebär att de kunder som lånefinansierat sina investeringar genom Kaupthing och som väljer att acceptera förslaget betalar tillbaka 60 procent av sina lån till Kaupthing i utbyte mot att Kaupthing övertar obligationerna. Efter hänsyn tagen till skatteeffekter innebär det att förlusten reduceras till cirka 50 procent för de flesta kunderna.

På grund av Lehman Brothers konkurs har det uppstått ett läge där obligationernas värde är oklart. För att se till att enskilda kunder inte ska behöva vänta på eventuell utdelning på sina fordringar i Lehman Brothers konkurs har Acta och Kaupthing Bank hf. förhandlat fram en uppgörelse för de kunder som lånefinansierat sina investeringar genom Kaupthing. ”Lehman Brothers konkurs försatte Actas och Kaupthings kunder i ett unikt och nästintill oförutsägbart läge. Den nu avslutade förhandlingen innebär att de berörda kunderna får en ersättning för sina obligationer och befrias från uppgiften att bevaka sina fordringar i Lehman Brothers konkurs, samtidigt som deras lån skrivs ner betydligt”, säger Mathias Andersson, Sverigechef för Acta Kapitalförvaltning. ”Detta är en lösning som sätter kunderna i ett bättre läge än vad som varit fallet om vi inte nått en överenskommelse”, säger Mathias Andersson, Sverigechef för Acta Kapitalförvaltning. Mer information kommer att skickas till berörda kunder under de närmsta dagarna. Information kommer också att göras tillgänglig på en specialsajt på Internet; www.votm.se.

Taggar: