ACTIC stänger temporärt samtliga 26 anläggningar i Tyskland

Tyskland

Idag beslutade tyska myndigheter att temporärt stänga samtliga gym i Tyskland.  Actic har 26 anläggningar i Tyskland och estimerar att förlora intäkter med cirka 8 Mkr per månad. EBITDA-effekten per månad bedöms till cirka -5 Mkr.

Norge

Som tidigare informerats har samtliga Gym i Norge stängts i enlighet med norska myndigheters direktiv. Fortgår stängningen estimerar Actic att förlora intäkter om cirka 13 Mkr per månad hänförligt till den Norska verksamheten.  Actic har vidtagit ett antal besparingsåtgärder för att kompensera intäktsbortfallet, bland annat genom att tillfälligt permittera 350 medarbetare. Actic räknar med att påverkan på EBITDA i Norge, före effekter av IFRS 16, uppgår till cirka -5 Mkr per månad.

Sverige

I Sverige har Actics 131 anläggningar fortfarande öppet. Ledningen arbetar aktivt med åtgärder för att kompensera intäktsbortfallet i Tyskland och Norge.

Finansiell ställning
Actics likvida medel uppgick per den 31 december 2019 till 85 Mkr. Därtill har bolaget en outnyttjad checkkredit om 20 Mkr. Per den 31 december 2019 uppgick nettoskuld/ justerad EBITDA, exklusive effekter från IFRS 16, till 3,9 gånger.

Vid frågor vänligen kontakta:

Anders Carlbark, VD Actic Group, 072-980 53 94, anders.carlbark@actic.se

Denna information är sådan som Actic Group AB 556895-3409, är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 mars 2020 kl. 19.30 CET.