Delårsrapport Q1-2021

Actic Group: Utmanande inledning på året men förutsättningar för lönsam tillväxt efter pandemin

Första kvartalet – januari till mars 2021

• Nettoomsättningen minskade till 140,2 Mkr (229,4), en minskning om -38,9 %
  • EBITDA uppgick till 27,9 Mkr (70,7), vilket motsvarar en marginal om 19,9% (30,8)
  • EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till -11,5 Mkr (30,5), vilket motsvarar en marginal om -8,2% (13,3)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -22,0 Mkr (16,3)
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -26,4 Mkr (3,1)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,66 (0,19) kronor
  • NetDebt/ EBITDA, före effekter från IFRS16 uppgick till 5,4 ggr (3,7)

Väsentliga händelser under det första kvartalet

• Actic vann upphandling av ny anläggning i Växjö
  • Covid-19 restriktioner har tvingat ca 45% av Actics anläggningar att vara helt eller delvis stängda under perioden.

Kommentar från VD Anders Carlbark

Under det första kvartalet 2021 tvingades alla gym i Tyskland och 13 gym i Norge att vara stängda på grund av lokala Covid-19 restriktioner. Sammantaget innebar det att 20% av vår verksamhet var helt nedstängd. I Sverige fortsatte kommunala bad vara nedstängda, vilket medförde en kraftig minskning av besök och försäljning för de 45 gym vi driver i anslutning till kommunala bad. Summerat innebar det att 45% av våra anläggningar var stängda eller kraftigt negativt påverkade som en följd av restriktioner. Därutöver har det under kvartalet varit en utmaning att sälja medlemskap i företagsparker som en följd av att anställda i hög grad arbetar hemifrån. Samtidigt ser vi en stark återhämtning av medlemsutvecklingen i våra fullserviceanläggningar, där Actic ansvarar för att driva både bad och gym, samt för våra fristående gym. Vi har även en stark utveckling i försäljning av medlemskap inom specifika segment som är långsiktigt viktiga för oss.

Under de första två månaderna under 2020 låg medlemsbasen på höga nivåer för att sjunka när pandemin drabbade oss i mars. Det gör att jämförelsetalen för den finansiella utvecklingen är höga sett i ljuset av den verklighet vi mött sedan dess. Omsättningen under det första kvartalet 2021 sjönk till 140,2 Mkr (229,4) jämfört med samma period föregående år och EBITDA uppgick till 27,9 Mkr (70,7). Resultatet efter skatt uppgick till -26,4 Mkr och kassaflödet under kvartalet uppgick till -14,9 Mkr (26,6). Exklusive IFRS 16-effekter uppgick nettoskulden per den 31 mars till 335,7 Mkr och kvoten för nettoskuld / EBITDA till 5,4, vilket är en högre nivå än våra nuvarande lånevillkor medger. Vid årsskiftet 2020/21 var dessa 344,9 Mkr respektive 3,2. Likviditetsberedskapen är dock fortsatt god med närmare 130 Mkr i likvida medel och beviljade, men ej utnyttjade, kreditramar därutöver om 77 Mkr. Vi för förnärvarande även en bra och positiv dialog med vår bank.

Under kvartalet lanserade vi en ny hemsida med förenklat köpflöde och ett utvecklat erbjudande för att köpa och anpassa medlemskap efter behov. Vår app Actic Anywhere används i allt större utsträckning av våra medlemmar och efter periodens utgång lanseras de 22 boxar för utomhusträning vi tidigare berättat om. Lanseringen är en succé för de första tretton boxar som redan är på plats, med fulla pass, och ger en indikation på det uppdämda behov vi fyller – nu, men framför allt efter pandemin. Givet det stora intresset för vår utomhusträning ser vi boxarna som viktig del i vårt framtida erbjudande och ser med stort intresse fram emot att följa utvecklingen. Vi har även under kvartalet vunnit upphandlingen av Växjö simhall där vi tar över driften från och med juni.

Under kommande kvartal kommer vi att fortsätta att utveckla vårt digitala träningserbjudande. Vi har startat ett uppgraderingsprojekt för våra befintliga anläggningar, där vi under kvartalet genomfört två pilotprojekt med starkt utfall. För kommande kvartal planerar vi att genomföra ytterligare 3-5 anläggningsuppgraderingar för att sedan öka tempot ytterligare.

Medvetenheten om att fysik aktiviteter lägger grunden för en god hälsa är hög och forskning visar att det finns en stark koppling mellan låg fysisk aktivitet och behov av vård i samband med att man smittats av Covid-19. I takt med att vaccinationsprogrammen bidrar till att våra samhällen öppnas upp förväntar vi oss en stark återgång till träning, där vi står starkt rustade genom ett bra erbjudande på gym, utomhus och med hjälp av digitala verktyg. Vi bedömer att det innebär att vår medlemsbas och därmed vår omsättning gradvis kommer att stiga till samma nivåer som innan pandemin. Vi kommer möta den utvecklingen utan att våra kostnader stiger i motsvarande utsträckning, då vi arbetar annorlunda idag än tidigare, med en högre grad av effektivitet.

Vår kostnadskontroll och ökade operativa effektivitet gör att vi sammantaget bedömer att möjligheterna till lönsam tillväxt framöver är goda – när smittspridningen minskar.

Anders Carlbark, VD.

Actic bjuder in till analytikerträff via videokonferens (på engelska) i dag, torsdag den 29 april kl. 10:00- 11:00. Värd för mötet är Anders Carlbark, VD och Anna Eskhult, CFO.
Länk till videokonferensen  (Teams)
Anslut via telefon: +46 8 505 218 94,,355625895#
Konferens ID: 355 625 895#

För ytterligare information vänligen kontakta:
Anders Carlbark, Verkställande direktör
E-post: anders.carlbark@actic.se
Telefon: +46 (0)72 980 53 94

Anna Eskhult, CFO
E-post: anna.eskhult@actic.se
Telefon: +46 (0)72 200 64 67

Actic Group AB (publ), org.nr 556895-3409

Denna information är sådan som Actic Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom VD Anders Carlbarks försorg, för offentliggörande den 29 april 2021 kl. 07.45 CET.