Minskad försäljning till följd av myndighetsbeslut och andravågen av covid-19

Tyska myndigheter har beslutat att förlänga nedstängningen av tyska gym från tidigare 30 november till tidigast den 20 december. Detta i kombination med att 7 av 26 gym i norge är stängda samt att nyförsäljningen minskat i Sverige medför att försäljning och resultat kommer att påverkas negativt under november och december.

För det fjärde kvartalet beräknas försäljningen minska med 25-30 procent jämfört med föregående år och uppgå till mellan cirka 160-175 (234) miljoner kronor. Det är för tidigt att uttala sig om resultatet men EBITDA kommer att bli väsentligt sämre än föregående år på grund av försäljningsminskningen.

Den minskade försäljningen är naturligtvis mycket olycklig, men den är relaterad till covid-19 och myndighetsbeslut och vår bedömning är att detta inte påverkar våra långsiktiga förväntningar. Vi har tidigare visat att vi snabbt kan återhämta verksamheten. För att minska resultateffekten ser vi över våra kostnader för att delvis kompensera för försäljningsminskningen”, säger Anders Carlbark, VD Actic Group.

Denna information är sådan som Actic Group AB 556895-3409, är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 november 2020 kl. 13.15 CET.

Vid frågor vänligen kontakta:

Anders Carlbark, VD Actic Group, 072-980 53 94

anders.carlbark@actic.se