Analysguiden: Effektsignal i fas 1

Active Biotech aviserade nyligen ett första resultat för tasquinimod i den pågående fas 1-studien i USA och att man genast avser gå in i studiens andra del med dosen 1mg/dag. Analysguiden bibehåller deras motiverade värde.

Starkt nyhetsflöde från forskarmöten
Active Biotech och dess partner NeoTX har under senaste tiden blivit godkända att presentera sin prekliniska forskning på två stora möten, dels American Society of Hematology (ASH), dels Society for Immunotherapy for Cancer (SITC). En av djurstudierna som ska presenteras på ASH stöder det kliniska program som bolaget driver med tasquinimod mot blodcancerformen multipelt myelom.

Tasquinimod avancerar i fas 1/2-studie
Nyligen meddelade bolaget ett första resultat för tasquinimod i den pågående fas 1-studien i USA. I detta skede har tio patienter testats på tre olika dosstyrkor och facit blev att bolaget avser att genast gå vidare till studiens andra del med dosen 1 mg/dag. Denna dos ska nu testas tillsammans med en kombination av godkända terapier med förhoppningen att tasquinimod ska bidra gynnsamt med sin immunomodulerande effekt.

Effekten av tasquinimod i den första delen av studien var att två av de tio behandlade patienterna svarade genom att visa längre än förväntad stabil sjukdom, alltså att tumörvolymen inte växte under behandlingen. Denna siffra kan vid ett första påseende te sig låg men studien innehåller svårt sjuka patienter och att lyckas bidra till klinisk nytta med monoterapi i detta skede kan också vara ett positivt tecken.

Ögondroppar på väg mot fas 1
Ledningen upprepar också målsättningen att inleda en fas 1-studie med ögondroppsformulering av laquinimod på friska frivilliga före årets slut. Planen är att redovisa säkerhetsdata från studien under andra halvan av nästa år och starta en större fas 2-studie under 2023. Den tidigare planen var att starta en separat fas 2-studie för tablettformuleringen redan i år.

Inga förändringar av motiverat värde
Rapporten för tredje kvartalet föranleder oss inte att göra några stora förändringar i prognoserna. Kostnadskontroll och bolagets beslut att minska storleken på fas 1-studien med tasquinimod talar för att nuvarande kassan ska räcka en bit in på andra halvåret 2022. Vi räknar med nyemission under 2022.

Aktien har sedan förra rapporten backat svagt, dock mindre häftigt än många andra kassaflödesnegativa forskningsbolag. Vi behåller vårt scenario med ett motiverade värde 2,9 kronor per aktie, men ser på kort sikt ingen stor trigger. Däremot tror vi att starten av ett kliniskt program med laquinimod kan börja sätta spår i värderingen under nästa år.

Läs hela analysen