Halvårsbokslut januari - juni 2000

Active Biotech-koncernen Halvårsbokslut januari - juni 2000 * Resultat enligt plan, -59 mkr (-75 mkr föregående år) * Vaccinförsäljningen ökar med 20% * Fortsatt positiv utveckling för Dukoral +42% * Aventis Pasteur ny samarbetspartner * SAIK och TTS enligt plan * Ny stor order för SBL Cholera Vaccine på 7.4 mkr * Nya teknologiplattformar etablerade Omsättningsökning 18%, resultat -59 mkr (-75 mkr) Försäljningen av vaccin uppgick till 102.7 mkr (85.5 mkr), en 20% ökning jämfört med motsvarande period föregående år. Fortsatt positiv utveckling för Dukoral i Sverige och Norge, total försäljningsökning på 42%. SBL Cholera Vaccine, som lanserades under 1999, visar en stark tillväxt och försäljningen uppgick till 9.7 mkr (0.7 mkr). Intäkter för kontraktsforskning uppgick till 20 mkr, en minskning med 17.5 mkr jämfört med föregående år. Detta är en konsekvens av förvärvet av Pharmacias cancerprojekt TTS (Tumor Targeted Superantigens) vilka tidigare drevs som kontraktsforskning. Periodens resultat uppgick till -59 mkr, en förbättring med 16 mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Resultatförbättringen förklaras av den positiva försäljningsutvecklingen och en förbättring av finansnettot. Fortsatta prioriteringar i forskningsprojekten och den pågående avvecklingen av det engelska dotterbolaget Actinova Ltd har positivt påverkat kostnadsutfallet. Periodens resultat har belastats av jämförelsestörande engångskostnader uppgående till 6 mkr. Föregående års rörelseresultat för samma period inkluderade realisationsvinst vid fastighets-avyttring uppgående till 15 mkr. Tidigare kommunicerad helårsprognos med ett resultat på -150 mkr, kvarstår. Prioriterade projekt Arbetet med SAIK-MS projektet, för behandling av multipel skleros, framskrider enligt plan (Fas I). Pågående diskussioner med potentiella samarbetspartners visar på ett mycket stort intresse för projektet. Pre-klinisk och klinisk utveckling av TTS (Tumor Targeted Superantigens) projekten fort-skrider nu i egen regi enligt plan. Active Biotechs styrelse har idag godkänt de detaljerade villkoren för Active Biotechs övertagande av projekten från Pharmacia. Pågående kliniska fas III-prövningar kring ETEC vaccinet fortsätter enligt plan. För närvarande utvärderas alternativa partnerstrategier och framtida kliniska försöksprogram. Aventis Pasteur ny samarbetspartner I enlighet med pressmeddelande den 8 augusti 2000 har Active Biotech tecknat samarbets-avtal med Aventis Pasteur inom området diarrésjukdomar. Aventis Pasteur kommer att ansvara för marknadsföring, försäljning och distribution av det drickbara vaccinet mot kolera; SBL Cholera Vaccine, för länder utanför USA och Europa. Registreringsansökan för kolera-indikationen kommer att lämnas in på en rad internationella marknader. På ett begränsat antal marknader kommer ansökan även att omfatta turistdiarré förorsakad av ETEC-bakterien. Samarbetet med SmithKline Beecham Biologicals (SB) inom området upphör och samtliga rättigheter avseende koleravaccinet och projektet avseende ett specifikt ETEC vaccin har återgått till Active Biotech. Som en del av överenskommelsen återgår de barnvacciner, som nu säljs av Active Biotech genom SBL Vaccin, till SBs nordiska organisation från 1 januari 2001. Active Biotech ges också möjlighet till en licens för Sverige till ett andra varumärke för SBs produkt HAVRIX, ett resevaccin som förebygger hepatit A- infektioner. " Genom vårt samarbetsavtal med Aventis Pasteur får vi en mycket kompetent och stark partner inom området diarrésjukdomar. Samarbetet kommer att starta direkt efter sommaren och de första resultaten i form av försäljning på nya marknader förväntar vi oss under 2001. Vår överenskommelse med SB ger oss möjlighet att internationellt driva vår utveckling inom kolera och ETEC med en modifierad partnerstrategi samtidigt som vi fortsätter ett samarbete på den svenska marknaden" säger Sven Andréasson. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/17/20000817BIT01270/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/17/20000817BIT01270/bit0002.pdf Hela rapporten