Acuvi byter redovisningsprincip till IFRS

Report this content

Acuvi AB meddelar idag att styrelsen har fattat beslut att byta redovisningsprincip från det svenska K3-regelverket till den internationella redovisningsstandarden IFRS. Arbetet inleds omedelbart och bedöms vara klart senast till bokslutskommunikén som publiceras den 25 februari 2025.

Som kommunicerades i Acuvis kvartalsrapport för Q1 har Bolaget under innevarande kvartal genomfört en förstudie kring konsekvenserna av ett byte av redovisningsprincip. Slutsatsen är att Acuvi kan genomföra ett byte till IFRS utan att öka kostnaderna för administration i större omfattning.

De primära områdena som påverkas är enligt förstudien ökad information i samband med finansiella rapporter, segmentsrapportering samt att goodwill inte skrivs av såsom sker idag. Under 2023 uppgick Acuvis goodwillavskrivningar till följd av förvärv till 89 MSEK. Dessa avskrivningar kommer inte att ske med IFRS vilket innebär en förbättring av rörelseresultatet med motsvarande belopp.

”Det här är ett naturligt steg för Acuvi. Vi har sedan 2021 byggt upp en lönsam koncern på EBITDA-nivå med starka kassaflöden. Det är viktigt att detta på ett enkelt sätt återspeglas i vår externa redovisning även avseende rörelseresultatet”, säger Olof Stranding, VD för Acuvi.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Olof Stranding, VD

ir@acuvi.com

Certified Adviser: Corpura Fondkommission AB

ca@corpura.se

+46 (0)72-252 34 51

Om Acuvi

Behovet av allt högre precision ökar inom bland annat medicinteknik, halvledarindustri och automation. Acuvi är en bolagskoncern som tillhandahåller unika teknologier och avancerade system för att stödja denna utveckling. Våra kunder tillverkar till exempel operationsrobotar, utrustning för tillverkning av halvledare och diagnostiksystem. Acuvi har egen lokal närvaro i Europa och USA. Huvudkontoret ligger i Uppsala och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market.

www.acuvi.com

Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 juni 2024 CEST.