Acuvi ingår samarbets- och royaltyavtal

Report this content

Den 15 maj 2024 ingick Acuvis dotterbolag PiezoMotor en avsiktsförklaring (Letter of Intent) avseende upprättandet av ett samarbets- och royaltyavtal med det tyska bolaget Nanos Instruments GmbH (’’Nanos’’). Slutgiltigt avtal är nu slutförhandlat och undertecknat. För innevarande år bedöms avtalet medföra en ökad nettoomsättning för Acuvi med ca 12 MSEK och ett ökat rörelseresultat med ca 6 MSEK. För 2025 bedöms affären öka Acuvis nettoomsättning med ca 25 MSEK och rörelseresultatet med ca 12 MSEK. Acuvi kommer att producera, marknadsföra och sälja samtliga Nanos produkter.

Nanos utvecklar och säljer avancerade positioneringssystem till industriella kunder främst inom medicinteknik, optik, nanoteknik och automation. Systemen baseras redan idag i stor utsträckning på PiezoMotors mikromotorer med nanopositioneringskapacitet. Försäljningen sker inom Europa och främst till tyskspråkiga länder.

Nanos och Acuvi ska nu gemensamt utveckla den befintliga marknaden för Nanos produkter. Acuvi kommer även att inleda marknadsföring och försäljning av Nanos avancerade positioneringsprodukter globalt. Acuvis redan etablerade närvaro i USA kommer att stödja detta arbete.

Acuvi förvärvar viss produktionsutrustning, färdigvarulager och immateriella tillgångar från Nanos. Produktionen av Nanos produkter kommer att flyttas från Tyskland till Acuvis produktionsanläggning i Uppsala. Inga rekryteringar kommer att ske för genomförandet av detta. Nanos kommer att ersättas via marknadsmässig royalty baserad på framtida försäljningsvärden.

”Jag är väldigt glad att vi nu har ett påskrivet avtal och kan börja vår gemensamma satsning att sälja Nanos produkter globalt. Ambitionen är att växa kundunderlaget för de aktuella systemen och djupt integrera Nanos verksamhet i Acuvi”, säger Olof Stranding, VD för Acuvi.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Olof Stranding, VD

ir@acuvi.com

Certified Adviser: Corpura Fondkommission AB

ca@corpura.se

+46 (0)72-252 34 51

Om Acuvi

Behovet av allt högre precision ökar inom bland annat medicinteknik, halvledarindustri och automation. Acuvi tillhandahåller unika teknologier och avancerade system för att stödja denna utveckling. Våra kunder tillverkar till exempel operationsrobotar, utrustning för tillverkning av halvledare och diagnostiksystem. Acuvi har egen lokal närvaro i Europa och USA. Huvudkontoret ligger i Uppsala. Aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market.

www.acuvi.com

Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 juni 2024.