Adapta Fastigheter och Alecta vidareutvecklar Kongahälla Shopping i Kungälv tillsammans

Pressmeddelande 2017-02-01 12:00 GMT +01

Adapta Fastigheter Aktiebolag (publ) (”Adapta”) och tjänstepensionsbolaget Alecta har avtalat om att tillsammans utveckla och förvalta Kungälvs nya köpcentrum Kongahälla Shopping.

Alecta förvärvar, per 1 februari 2017, 50% av aktierna i Adaptas dotterbolag Adapta Kongahälla AB, ägare till fastigheten Kungälv Komarken 1:8. Parterna kommer gemensamt att fortsätta arbetet med att genomföra det pågående projektet Kongahälla Shopping och därefter förvalta fastigheten vidare. Adapta kommer även fortsättningsvis att ansvara för utveckling, uthyrning och förvaltning av Kongahälla Shopping.

Kongahälla Shopping blir ett regionalt köpcentrum i centrala Kungälv med plats för 100 butiker, verksamheter och service. Projektet är den största pågående satsningen på handel i Göteborgsområdet på över 10 år och omfattar cirka 37 000 m2 uthyrningsbar yta. Byggarbetena påbörjades under sommaren 2016 och öppningen av centrat är planerat till mars 2019. Tecknade hyresavtal finns med bl.a. Coop, Systembolaget, H&M, Lindex, Pondus och Cervera.

I direkt anslutning till Kongahälla Shopping byggs det 900 lägenheter, förskola och ett nytt resecentrum. Totalt i Kungälv byggs och planeras just nu för cirka 3600 nya bostäder.

Kongahälla Shopping blir det köpcentrum som tillgodoser efterfrågan på handel i norra delarna av Stor-Göteborg och Kungälv får därmed ett välbehövligt lyft i sitt handelsutbud. Alecta delar vår syn på långsiktighet och tillsammans skapar vi goda förutsättningar för Kongahälla Shopping”, säger Per Thörnqvist, vd på Adapta.

Per Thörnqvist, vd, Adapta Fastigheter AB
+46 76-555 83 61, per@adaptafast.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Adapta Fastigheter Aktiebolag (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning, och i förekommande fall, lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 februari 2017 kl. 12:00 GMT +01.

Adapta Fastigheter utvecklar och förvaltar handels- och kontorsfastigheter, primärt i Storgöteborgsområdet. Vårt mål är att skapa attraktiva handelsplatser i samarbete med starka hyresgäster. Adaptas fastighetsportfölj består av 6 stycken handels- och kontorsfastigheter med en total uthyrbar area om ~45,000m2 och ett marknadsvärde på 1.1 miljarder kronor. För mer information, vänligen besök www.adaptafast.se.