Idag öppnar Kongahälla Center

Pressmeddelande 2019-03-28

Äntligen är det dags. Efter närmare tre år av byggnation så är vi framme vid en efterlängtad Grand Opening av Kongahälla Center. Öppningen sker idag den 28 mars vid norra entrén kl 17:00 och föregås av invigningsfestligheter som startar kl 16:00.

Kongahälla Center är den största satsningen på handel i Västsverige på mer än 10 år. Kongahälla Center är också mycket mer än en handelsplats, det är en utveckling av Kungälvs stadskärna och innehåller förutom butiker även vård och hälsa, restauranger, nöje och servicefunktioner.

Diskussionerna om vad som skulle hända i Kungälv på tomten efter rivningen av det gamla Kongahälla Gymnasiet har varit många och långa och pågått i närmare 15 år. Efter att Adapta Fastigheter på våren 2015 köpte det då vilande handelsprojektet av Coop Fastigheter presenterades hösten 2015 ett nytt och mer utvecklat koncept för ett regionalt center som samtidigt blir en utveckling av Kungälvs stadskärna. Sommaren 2016 blev det byggstart och nu är det dags för invigning.

-        Idag slår vi upp portarna till Kungälvs nya vardagsrum. Vår ambition är att skapa en långsiktigt hållbar centrumanläggning där besökarens förväntningar överträffas, och där hyresgästernas förutsättningar optimerats för att de ska kunna bli framgångsrika hos oss. Det tror vi ger framtidens mötesplats, säger Erik Fischer, VD på Adpata Fastigheter.

Kongahälla Center ägs till lika delar av Adapta Fastigheter och tjänstepensionsbolaget Alecta.

Läs mer om Kongahälla Center på vår nya hemsida www.kongahallacenter.se

OM KONGAHÄLLA CENTER

Tidsplan: Öppnar 28 mars 2019

Yta: 38 000 kvm, c:a 100 butiker, restauranger och verksamheter

Investering: Drygt 1,3 miljard SEK

Besökare: c:a 5 miljoner besökare/år

OM ADAPTA FASTIGHETER AB (PUBL)

Adapta Fastigheter utvecklar och förvaltar handels- och kontorsfastigheter, primärt i Storgöteborgsområdet. Vårt mål är att skapa attraktiva handelsplatser i samarbete med starka hyresgäster. Adaptas fastighetsportfölj består av sju handels- och kontorsfastigheter, med en total uthyrbar yta på ca 85 000 m2 samt projektfastigheter. Det samlade marknadsvärdet uppgår till ca 3 miljarder kronor.