Kongahälla Center får stort restaurang- och caféutbud och etablerar den unika Kongahälla Food Hall

Pressmeddelande 2018-11-02

Som en del av utvecklingen av ett modernt urbant center satsar Adpata Fastigheter stort på restaurang och caféutbudet i nya Kongahälla Center. Storgöteborg får en ny matdestination genom etableringen av den för regionen unika satsningen på Kongahälla Food Hall.

Som ett resultat av nya konsumtionsmönster och ökad efterfrågan utvecklar Adpata Fastigheter utbudet av restauranger och caféer i nya Kongahälla Center. Totalt blir det ca 15 olika verksamheter med fokus på mat och dryck. Centralt i satsningen är Kongahälla Food Hall, en ny modern matdestination för såväl Storgöteborg som hela västkusten. I den nya Foodhallen kommer det att finnas åtta olika restaranger med fokus på lunch, middag, kväll och avhämtning.

Den speciella gestalningen av Kongahälla Food Hall är inspererad av gamla tågstationer och saluhallar med stor integrering mellan tillagningen och sittplatser i olika miljöer. Medskapare till konceptet är Göteborgsbaserade Farmore, craetive interior solutions.

Förutom den speciella utformningen av Kongahälla Food Hall så skapas också ett tydligt varumärke för en ny matdestination med öppettider till kl 22 alla dagar. Närheten till boende, arbetsplatser, kollektivtrafik och E6, med ca 55,000 fordon per årsmedeldygn,ger destinationen optimala förutsättningar.

Hyresgäster i Kongahälla Food Hall är Yalla Habibi, Bastard Burgers, Zócalo, La Pasta Veloce, Zao Street Kitchen, Waynés Coffee samt en salladsbar och sushi. Utöver Kongahälla Food Hall finns i Kongahälla Center också bland annat O`Learys, Burger King, I Love Pizza, Espressohouse och Havsdelikatessen. Ytterligare ett par matkoncept kommer att bli klara inom kort.

-       Satsningen är helt rätt i tiden och platsen är perfekt både för boende i marknadsområdet liksom för turister och sommarhushåll. Vi bygger en tydlig matdestination som många utanför vårt definierade marknadsområde kommer att åka till. Vi är med vår tillgänglighet ett naturligt stopp för de som är på resa norr och söderöver, säger Erik Fischer VD för Adpata Fastigheter.

Kongahälla Center som öppnar den 28 mars 2019 har nu ca 5 månader kvar till öppning och merparten av hyresghästerna är klara. En viktig del i centret är satsning på bredd och djup inom mode och accessoarer.

Förutom tidigare publicerade namn tillkomer också butiker såsom Brothers, Cubus, Dressmann, Jeansbolaget, Joy, KappAhl, Lindex, Bagfocus, Guldfynd, Scorett, Specsavers, Synoptik, Synsam, Vacker, Nikita Hair, Pondus, H&M, Piraia, Jack & Jones, Vero Moda och MQ. Ytterligare butiker kommer att publiceras senare.

-       Det är viktigt för oss med bredd i utbudet av butiker, därför har vi lagt stor kraft på att få de större kedjorna på plats och ändå få med några unika butiker för marknaden säger Håkan Olsson, Uthyrningsansvarig på Adapta Fastigheter.

Kongahälla Center blir ett regionalt köpcentrum i centrala Kungälv med plats för 100 butiker, verksamheter och service. Projektet är den största pågående satsningen på handel i Göteborgsområdet på över 10 år och omfattar över 37 000 m2 uthyrningsbar yta. Byggarbetena påbörjades under sommaren 2016 och öppningen av centrat är planerat till mars 2019. Hyresavtal finns idag på mer än 95% av ytorna avsedda för handel, restaurang och service, och förhandlingar pågår för merparten av de övriga ytorna.

I direkt anslutning till Kongahälla Center byggs det 1100 nya lägenheter. Ett nytt resecentrum öppnade i april i år. Totalt i Kungälv byggs och planeras just nu för 4000 nya bostäder.

Erik Fischer, vd, Adapta Fastigheter AB
+46 70-220 23 10, erik@adaptafast.se

Adapta Fastigheter utvecklar och förvaltar handels- och kontorsfastigheter, primärt i Storgöteborgsområdet. Vårt mål är att skapa attraktiva handelsplatser i samarbete med starka hyresgäster. Adaptas fastighetsportfölj består av sex handels- och kontorsfastigheter, med en total uthyrbar yta på ca 45 000 m2 samt projektfastigheter. Det samlade marknadsvärdet uppgår till ca 2,4 miljarder kronor.

Citat

- Satsningen är helt rätt i tiden och platsen är perfekt både för boende i marknadsområdet liksom för turister och sommarhushåll. Vi bygger en tydlig matdestination som många utanför vårt definierade marknadsområde kommer att åka till. Vi är med vår tillgänglighet ett naturligt stopp för de som är på resa norr och söderöver.
Erik Fischer VD för Adpata Fastigheter
- Det är viktigt för oss med bredd i utbudet av butiker, därför har vi lagt stor kraft på att få de större kedjorna på plats och ändå få med några unika butiker för marknaden .
Håkan Olsson, Uthyrningsansvarig på Adapta Fastigheter