Kongahälla Center satsar på Servicecenter i ett samarbete med Kungälvs Handbollsklubb

Pressmeddelande 2019-01-14

Som en del av utvecklingen av ett modernt urbant center med tydlig förankring i Kungälv satsar Adapta Fastigheter och Alecta på service i nya Kongahälla Center. Kongahälla Servicecenter kommer att bli ett nav för besökare till Kungälv och Kongahälla Center.

Kongahälla Servicecenter kommer att finnas i nära anslutning till Kongahälla Centers södra entré och mitt emot Kungälvs Resecentrum. Servicecentret kommer av vara bemannat under alla centrets ordinarie öppettider.

Kongahälla Servicecenter är en del av satsningen på att stärka besöksupplevelsen för alla som kommer till Kongahälla Center. Här kommer besökare att kunna få hjälp med allt från information till praktiska saker i samband med sitt besök. Servicecentret är också ett stöd för andra verksamheter i centret såsom Kongahälla Hälsocenter med gym, vård och hälsa men man skall också kunna boka en Personal Shopper.

Samarbetsavtalet med Kungälvs Handbollsklubb är på tre år och innebär också att Kongahälla Center blir huvudsponsor för seniorlaget. Kungälvs Handbollsklubb kommer också att vara behjälplig vid invigningen av Kongahälla Center den 28 mars.

-       Genom detta samarbete tillför vi en ny dimension till Kongahälla Center som väldigt få kommersiella verksamheter har. Vi har starkt fokus på kundmötet och besöksupplevelse och vi stöder övriga verksamheter i centret genom att skapa en hub och mötesplats för Kungälv och hela regionen. Vi tror starkt på Kungälvs Handbollsklubb som en nära partner i detta , säger Erik Fischer, VD på Adapta Fastigheter.

Kungälvs Handbollsklubb bildades 1970 och är en av kommunens största föreningar med ca 600 aktiva barn, ungdomar och vuxna. Det finns ca 100 ledare i allt från handbollsskola till elitserie. Kungälvs Handbollsklubb är en klubb som utifrån klubbens värdegrund utbildar och utvecklar ledare, handbollsspelare och goda medmänniskor.

Kungälvs Handbollsklubb driver också en av norra Europas största inomhusturneringar, Bohus Cup som spelas i maj månad och som lockar ca 600 lag från hela Skandinavien, ca 7 000 aktiva, 30 000 besökare och runt 1 000 volontärer i Kungälv, Göteborg och Partille.

-       Vi är väldigt glada för samarbetet med Adapta och Kongahälla Center där vi tror många människor kommer att mötas. Kungälv har länge saknat en tydlig och gemensam naturlig mötesplats såsom den vi nu skapar tillsammans med centrumledningen i Kongahälla Center. Vi ser fram mot att få starta upp verksamheten i samband med öppningen den 28 mars, säger Mikael Bengtsson, Ordförande i Kungälvs Handbollsklubb.

Kongahälla Center blir ett regionalt köpcentrum i centrala Kungälv med plats för 100 butiker, verksamheter och service. Projektet är den största pågående satsningen på handel i Göteborgsområdet på över 10 år och omfattar över 37 000 m2 uthyrningsbar yta. Byggarbetena påbörjades under sommaren 2016 och öppningen av centrat är planerat till 28 mars 2019.

I direkt anslutning till Kongahälla Center byggs det 1100 nya lägenheter. Ett nytt resecentrum öppnade i april 2018. Totalt i Kungälv byggs och planeras just nu för 4 000 nya bostäder.

Erik Fischer, VD Adapta Fastigheter AB

erik@adaptafast.se

Mikael Bengtsson, Ordförande Kungälvs Handbollsklubb

mikael@kungalvhk.se

Adapta Fastigheter utvecklar och förvaltar handels- och kontorsfastigheter, primärt i Storgöteborgsområdet. Vårt mål är att skapa attraktiva handelsplatser i samarbete med starka hyresgäster. Adaptas fastighetsportfölj består av sex handels- och kontorsfastigheter, med en total uthyrbar yta på ca 45 000 m2 samt projektfastigheter. Det samlade marknadsvärdet uppgår till ca 2,4 miljarder kronor. Kongahälla Center ägs gemensamt av Adapta Fastigheter och Alecta.