Brødrene Dahl om modulløsning: ”Det midlertidige kunne sagtens blive permanent”

I sommer stod Danmarks ledende grossist inden for VVS, vand, kloak og elektriske forsyninger, Brødrene Dahl, uden leverandør til deres butik, der efter planen skulle åbne i november. Løsningen blev pavillonleverandøren Adapteo, som på kort tid fik renoveret og etableret en ny butik i hjertet af den voksende erhvervspark, Rabekken Erhvervspark. Her bidrager butikken nu til Rønnes progressive industrielle landskab.

Da Brødrene Dahl stod med et akut tidspres, efter deres oprindelige leverandør trak sig sidste sommer, vendte de sig mod Adapteo, en virksomhed kendt for sin fleksibilitet og evne til at handle hurtigt.

Her kunne projektleder hos Adapteo, Ole Henriksen, bekræfte virksomhedens ry. Med et udvalg af moduler, der ventede på renovering, udarbejdede han nemlig en skræddersyet løsning, der matchede Brødrene Dahls behov perfekt. Svaret på deres bønner blev derfor 14 kvadratiske moduler af 56 kvadratmeter, der nu tilsammen udgør 750 kvadratmeter og huser butik, lagerhal samt indhegnet varegård.

- Da dialogen med Brødrene Dahl begyndte, og jeg blev præsenteret for deres ønsker og krav, indså jeg hurtigt, at de moduler, vi havde klar til reparation, ville udgøre den perfekte løsning, fortæller Ole Henriksen, projektleder hos Adapteo, og fortsætter:

- Ved at integrere modulerne og skabe én stor hal kunne vi opfylde Brødrene Dahls ønske om en samlet butik med lagerplads og et omfattende sortiment, der dækker hele deres produktudvalg.

Innovative løsninger og krav til logistikken

Udfordringerne kan være store, når man sammensætter 14 moduler til én omfattende butik. Projektet har blandt andet krævet ekstraordinære indsatser i udviklingen af innovative løsninger, hvor problemer med regnvand har udfordret pavillonleverandøren.

- Når man samler 14 kvadratiske moduler med et fladt tag, løber regnvandet ikke nogen steder hen. I stedet samler det sig på midten, og det kan med tiden lægge et pres på taget og medføre oversvømmelse. Løsningen blev en traditionel vandrende, der kunne føre vandet ned som en almindelig tagrende, fortæller Ole Henriksen.

Også den snævre tidsramme kombineret med udfordringen ved at arbejde på en ø har krævet exceptionel logistisk koordinering. Med kun én færgesending til rådighed har det været afgørende for pavillonleverandøren at sikre, at alle moduler og nødvendige materialer blev sendt samtidigt.

- Vi var nødt til at være ekstra grundige, da vi sendte vores materialer og moduler afsted. I modsætning til det sædvanlige, hvor man hurtigt kan vende tilbage for glemte ting, var det ikke en mulighed her. Ethvert glemt materiale ville kræve en ny og tidskrævende færgesending, fortæller Bo Henriksen.

Fremadrettet bæredygtighed på solskinsøen

Udover at opfylde Brødrene Dahls krav om en stram tidsplan har pavillonleverandøren også skabt en bemærkelsesværdig ny butik, der markant adskiller sig fra de øvrige 52 butikker i kæden over hele Danmark. Butikken er ikke kun konstrueret af moduler; den fremstår også som et bæredygtigt byggeri, der bryder med de traditionelle designnormer.

- Det er lykkedes Adapteo at skabe et stort og rummeligt bygningsværk, som udgør et attraktivt alternativ til traditionelle murstensbygninger. Det viser, at man ved at genanvende materialer sagtens kan bygge bæredygtigt uden at gå på kompromis med æstetik, funktionalitet og strukturel integritet, lyder det fra Morten Albeck, driftschef hos Brødrene Dahl.

Selvom Adapteo er kendt for sine midlertidige modulløsninger, ser Morten Albeck noget permanent i den nye butiksbygning, der lever op til alle de ønsker, Brødrene Dahl har for deres butik

- Jeg synes virkelig, at Rønne har fået en ny og lækker bygning med et godt overblik. Det er ikke utænkeligt, at det midlertidige faktisk er kommet for at blive, afslutter Morten Albeck.