Adapteo firar två år

Idag är det två år sedan Adapteo blev ett fristående bolag och noterades på Nasdaq Stockholm. Sedan starten har skolor för närmare 75 000 elever uppförts samtidigt som den internationella närvaron har ökat genom förvärven av Dutch Cabin Group i Nederländerna och norska Stord Innkvartering. Adapteo har också etablerat sig som en stark kraft inom hållbarhet och driver på för en mer cirkulär fastighets- och byggbransch.

När Adapteo nu firar två år är det som ett betydligt större bolag. Expansionen har skett både genom att etablera verksamhet på nya marknader, nya kundsegment och genom att växa den befintliga affären.

Adapteos verksamhet har precis som samhället i stort varit påverkat av pandemin. Samtidigt har den visat behovet av flexibla byggnader och Adapteo är stolta av att ha kunnat bidra med att snabbt kunnat utveckla skräddarsydda lokaler för att utöka kapaciteten för testning och vaccinering mot covid-19.

Trots de väldigt speciella marknadsförutsättningarna är Adapteo ett betydligt större bolag idag än vid börsnoteringen. Under första kvartalet i år var försäljningen 20 procent högre än 2020. Och under fjolåret ökade antalet medarbetare från 372 till 505.

Under de två åren har Adapteo tydligt växlat upp ambitionerna inom hållbarhet, med målsättningen att vara ett av de mest hållbara bolagen inom fastighets-och byggbranschen. Som ett kvitto på arbetet har MSCI höjt sin rating på Adapteo till AA.

"Jag är stolt över vad alla medarbetare har åstadkommit under de här två åren. Adapteo är en betydligt större koncern idag och vi växer, trots att marknaden varit utmanande. Vår cirkulära affärsmodell är under ständig utveckling och vårt mål är bli ett av de ledande företagen inom hållbarhet i vår bransch" säger Philip Isell Lind af Hageby, VD, Adapteo Group

Andra höjdpunkter under de två åren:

• Under slutet av 2020 antog Adapteo en ny hållbarhetsstrategi som sätter fokus på klimatsmarta byggnader, innovation för hållbarhet och inkluderande samhällen. Adapteo blir därmed en starkt drivande kraft för en cirkulär och hållbar bygg- och fastighetsbransch.
  • Under de två senaste åren har Adapteo uppfört 228 flexibla skolor för närmare 75 000 elever och drygt 14 000 förskoleelever går i en av närmare 70 förskolor som Adapteo utvecklat.
  • Norska Stord Innkvarteing och holländska Dutch Cabin Group har förvärvats. Det har också inneburit att Adapteo tagit sina första orders i Belgien.
  • Adapteo tog i mars hem uppdraget att uppföra anpassningsbara byggnader i FLC Village, där de som bygger Fehmarrn Belt tunneln mellan Danmark och Tyskland kommer att bo under bygget som beräknas pågå till 2027. Ordern som är Adapteos största någonsin omfattar 30 000 kvadratmeter och 1 300 rum.

Hanna Wennberg, SVP Marketing, Communication & Sustainability,
076 256 10 62, hanna.wennberg@adapteo.com

Om företaget

Adapteo är ett ledande flexibelt fastighetsbolag i Nordeuropa. Vi bygger, hyr ut och säljer anpassningsbara byggnader för skola, förskola, kontor, vård och hälsa. Vårt samhälle står inför stora förändringar under kommande år och oavsett vad för utmaningar framtiden medför anser vi att anpassningsförmåga är den bästa lösningen. Med en modulär och cirkulär byggteknik kan vi förändra, återanvända, skala upp och skala ner våra byggnader på ett par veckor. Våra byggnader kan användas i några dagar eller under obestämd tid, alltid optimerade för aktuella behov. Det är så vi bygger anpassningsbara samhällen.

Adapteo Group är noterade på Nasdaq Stockholm och är verksamma i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna. År 2020 uppgick Adapteo Groups omsättning till 231 miljoner euro.

www.adapteogroup.com