Hållbarhetsrapport 2021: Adapteo gör flera framsteg med att utöka sin cirkulära affärsmodell

Bygg- och fastighetssektorn står för en dryg tredjedel av världens energirelaterade koldioxidutsläpp, visar flera globala undersökningar. Adapteo har det senaste året tagit flera kliv mot målet att bli ett av de mest hållbara företagen inom bygg- och fastighetsbranschen, bland annat genom flera initiativ inom cirkularitet. Det visar företagets senaste hållbarhetsrapport.

Adapteo, ledande partner inom anpassningsbara byggnader i norra Europa, lanserade under 2021 nya ambitiösa hållbarhetsmål i syfte att minska sin klimatpåverkan, både den egna och den från användarna. I Adapteos senaste hållbarhetsrapport går det att läsa om flera initiativ som implementerades i fjol för att expandera företagets cirkulära affärsmodell. Bland annat fick IVL Svenska Miljöinstitutet i uppdrag att genomföra en livscykelanalys av byggnaden C90 som produceras av Adapteo, för att ta reda på byggnadens påverkan ur ett klimatperspektiv.

Enligt analysen står byggmaterial för en stor del av klimatpåverkan, något som stämmer för hela branschen. I dag används huvudsakligen förnybart material i de egna produkterna som i snitt består till 41 procent av trä1, vilket har lägre klimatpåverkan än fossila material som exempelvis betong. Störst påverkan kommer från isoleringen, som står för en tredjedel av byggnadsmaterialens klimatavtryck. Genom att använda kunskapen från analysen i nyutveckling och design av byggnader, och välja material med lägre klimatavtryck, kan Adapteo minska sin påverkan ännu mer.

– Adapteos mål är att använda sig av 100 procent hållbara material till 2030. Att ställa om till mer hållbara byggnadsmaterial är nödvändigt för att minska klimatavtrycket inte bara för oss på Adapteo, utan för branschen i stort. Merparten av utsläppen från bygg- och fastighetssektorn kommer från produktionen av nya material, främst betong. Men det är bara en del av lösningen. Vi måste även återbruka och återvinna mer. Därför är vår affärsmodell cirkulär. Våra byggnader kan anpassas och återanvändas när människors och samhällets behov förändras. Det ger ett lägre klimatavtryck jämfört med nyproduktion, säger Hanna Wennberg, hållbarhetsdirektör på Adapteo.

Genom att förlänga byggnadernas livslängd och möjliggöra fler återanvändningar kan Adapteo minska sitt klimatavtryck avsevärt. En ökning av en byggnads användning med i snitt tio år kan minska dess klimatpåverkan med upp till 25 procent2 per användning, sett till byggnadens totala livslängd. Under förra året var sju av tio Adapteobyggnader i drift, enheter som återanvänts.

– Vi försöker ständigt hitta nya initiativ för att bli mer cirkulära. Ett exempel är att vi säljer inventarier från våra återbrukade byggnader så att inredningen kan få nytt liv och användas igen. Under 2021 fick över 300 produkter såsom brandtrappor, stålramper och dörrar nya ägare, säger Hanna Wennberg, hållbarhetsdirektör på Adapteo.

Sedan i fjol är även 100 procent av allt trä som används i Adapteos nyproducerade träbyggnader certifierat av Forest Stewardship Council (FSC) i syfte att främja såväl miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbar hantering av världens skogsbestånd.

1) I en C90-byggnad producerad av Adapteo.

2) Vid 35 års användning av en C90-byggnad istället för 25 år.

Erika Regnér, presskontakt, media.relations@adapteo.com, +46 73-841 81 02

Om Företaget

Adapteo är den ledande partnern inom anpassningsbara lokaler i norra Europa. Vi utvecklar, bygger, hyr ut och säljer anpassningsbara byggnader för skolor, förskolor, vård, kontor och boende. Med Adapteos modulära och cirkulära byggnadslösningar kan kunderna transformera, återanvända, skala upp och skala ner lokalerna allt eftersom behoven förändras. Det är så vi bygger anpassningsbara och hållbara samhällen. Adapteos byggnadsbestånd omfattar 1,3 miljoner kvadratmeter och verksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Litauen. En majoritet av Adapteos intäkter genereras av hyreskontrakt från offentlig sektor.

www.adapteogroup.com