Adapteo bygger säkra vaccineringslokaler på tre dagar*

Genomförandet av en massvaccinering mot covid-19 kommer att innebära stora utmaningar, inte minst vad gäller lokaler. Adapteo har tagit fram en lösning för massvaccinering där man med hjälp av flexibla modulära byggnader på så kort tid som tre dagar kan uppföra ändamålsenliga och säkra lokaler på många platser samtidigt.

Det som kommer att behövas är flexibla, yteffektiva vaccinationskliniker med en genomtänkt planlösning, som förhindrar trängsel och gör det möjligt för människor att passera en i taget utan att behöva mötas.

– De lokaler vi använder för vaccinering måste vara lättillgängliga, för äldre med begränsad rörelse, för människor med funktionsvariationer och för alla som saknar bil och körkort. Lokalerna behöver vara trygga för de som vaccineras, men också utgöra en god arbetsmiljö för sjukvårdspersonal. Därför måste de vara uppvärmda, ha god ventilation och bra ljusinsläpp. Kort sagt uppfylla alla de normer och krav som man vanligtvis ställer på en nyuppförd byggnad, säger Camilla Hensäter, VD Adapteo Sverige.

Adapteo har lång erfarenhet att bygga flexibla, modulbaserade byggnader som på kort tid kan komma på plats för att fylla behov som plötsligt uppstår. De går enkelt att specialanpassa för specifika ändamål och uppfyller alla krav som ställs på permanenta byggnader. Sådana Pop-up kliniker skulle på ett säkert och effektivt sätt möta de utmaningar som en massvaccinering innebär. De skulle kunna stå på plats bara tre dagar förutsatt att marken är förberedd och anslutningar finns tillgängliga på plats.

– Nyligen byggde Adapteo ”TestCenter Danmark Vest” i Skejby i Danmark på uppdrag av Statens Serum Institute. Det består av 50 sammanbyggda modulära enheter på sammanlagt 1500 m2. Anläggningen monterades på bara tre dagar och står nu klar att användas. Vi ser det som ett tydligt bevis på att vi kan hjälpa till och avlasta vården under svåra omständigheter, avslutar Camilla Hensäter, VD Adapteo Sverige

Adapteo samarbetar redan idag med över 130 kommuner i Sverige där företaget regelbundet levererar den sortens byggnader som snart kommer behövas i stor skala överallt där vaccinationen ska genomföras.

*se förutsättningarna på adapteo.se/pop-up-vaccinering

För mer information, kontakta

Camilla Hensäter, VD Adapteo Sverige, 070-568 00 19, camilla.hensater@adapteo.com

Adapteo är ett ledande flexibelt fastighetsbolag i Nordeuropa. Vi bygger, hyr ut och säljer anpassningsbara byggnader för skola, förskola, kontor, vård och hälsa. Vårt samhälle står inför stora förändringar under kommande år och oavsett vad för utmaningar framtiden medför anser vi att anpassningsförmåga är den bästa lösningen. Med en modulär och cirkulär byggteknik kan vi förändra, återanvända, skala upp och skala ner våra byggnader på ett par veckor. Våra byggnader kan användas i några dagar eller under obestämd tid, alltid optimerade för aktuella behov. Det är så vi bygger anpassningsbara samhällen.

Adapteo Sverige har ca 70 medarbetare fördelat på fem säljkontor och flertalet lager och verkstäder. Adapteo Sverige är en del av Adapteo Group, noterade på Nasdaq Stockholm. År 2019 uppgick Adapteo Groups omsättning till 216 miljoner euro.

adapteo.se