Bygglov beviljat och godkänt för Tångvallaskolan

Under tiden det nya Tångvallaområdet byggs upp kommer Tångvallaskolans elever gå i anpassningsbara skolbyggnader på Skanörs Vångar. Nu har bygglovet gått igenom och uppförandet påbörjats.

Nu påbörjas markberedningen på Skanörs Vångar där ersättningslokalerna för Tångvallaskolan kommer att uppföras. Den nya flexibla skolbyggnaden kommer att stå redo efter jul och det är där eleverna ska gå under tiden Tångvallaskolan rivs och det nya Tångvallaområdet byggs upp.

– Även om det på lång sikt är tänkt att vara en temporär lösning så kommer ersättningsbyggnaderna vara precis som en vanlig skola. Lokalerna är ritade specifikt för Tångvallaskolans behov och med pedagogiskt lärande i fokus. Det känns otroligt roligt att välkomna elever och lärare till de nya lokalerna efter jul. Jag tror de kommer bli positivt överraskade, säger Carl-Magnus Strandberg, projektutvecklare på Adapteo.

Den nya skolan består av två byggnader i två plan. En viktig del i utformningen har varit att byggnaderna har ritats på ett sätt som gör att eleverna kan röra sig enkelt mellan klassrummen genom invändiga korridorer och trapphus.

– Det är inte en självklarhet i den här typen av temporära byggnader. Men i Tångvallaprojektet har man tagit stor hänsyn till att verksamheten ska kunna fortsätta precis som vanligt och att elever och lärare ska trivas och stimuleras av miljön. För oss på Adapteo är detta ett typexempel på hur en riktigt bra anpassningsbar skola kan uppföras, säger Carl-Magnus Strandberg.

Förutom de två huvudbyggnaderna har landskapsarkitekt Johan Degerman från Edge utformat en utomhusmiljö som inkluderar aktivitetsytor för multisport, en fotbollsplan och en basketplan. För att skolan och fritidsföreningar ska ha en plats för idrottsaktiviteter under tiden Tångvallaområdet byggs upp planeras det för en närliggande idrottshall som komplement till skolbyggnaderna. Det nya Tångvallaområdet beräknas vara färdigbyggt år 2026 med två grundskolor, två förskolor och en sporthall.

Tina Hultenby, Marknadschef Adapteo Sverige, 0730 779 901, tina.hultenby@adapteo.com

Adapteo är den ledande partnern inom anpassningsbara lokaler i norra Europa. Vi utvecklar, bygger, hyr ut och säljer anpassningsbara byggnader för skolor, förskolor, vård, kontor och boende. Med Adapteos modulära och cirkulära byggnadslösningar kan kunderna transformera, återanvända, skala upp och skala ner byggnaderna allt eftersom behoven förändras. Det är så vi bygger anpassningsbara och hållbara samhällen.
Adapteos byggnadsbestånd omfattar 1,3 miljoner kvadratmeter.
Verksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Litauen. En majoritet av Adapteos intäkter kommer från hyreskontrakt från offentlig sektor.

Taggar: