Byggstart för nya Solgården i Laholm

Markarbetet för det nya äldreboendet är nu i full gång och i mitten på juni kan de boende från det rivningsfärdiga äldreboendet på Solgården i Laholm äntligen flytta in. Laholmshem är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Laholms kommun och som nu löser boendefrågan för de äldre med anpassningsbara byggnader från Adapteo.

- Vi är glada att få leverera flexibla byggnader till en så viktig samhällsfunktion som äldreboende. Jag tycker att vi har tagit fram en riktigt bra lösning för att tillgodose de boendes krav och önskemål. Behovet av äldreboenden runt om i landet ser ut att vara en bekymmersam situation för många kommuner och våra byggnader tror vi är en stor del av lösningen då de är anpassningsbara och kan vara snabbt på plats, berättar Tomas Paulsson, som är projektutvecklare på Adapteo.

Processen att välja lösning har varit lång för Laholmshem. Man har tittat på flera olika förslag och leverantörer, allt från att renovera de utslitna lokalerna till att placera ut de äldre på lediga platser runt om i kommunens boenden. Beslutet landade sedan i en modulärt tillverkad byggnad från Adapteo. Byggnaden kommer bestå av 40 stycken lägenheter med rymliga badrum med dusch och toalett i varje lägenhet. Det blir också stora sällskapsytor med plats för att umgås och äta tillsammans samt en personaldel med mötesrum, konferensrum och administration.

- Det är viktigt för oss att de boende inte ska behöva flytta långt från sitt nuvarande boende, då det kan skapa problem och oro för dem och deras anhöriga. Därför är detta en bra lösning. Jag själv arbetar sedan några år tillbaka i kontorsbyggnader från Adapteo och de är mycket trivsamma och håller hög klass, så jag har stora förhoppningar om att boende och personal kommer bli mycket nöjda med lokalerna, säger Stefan Lundström som är vd för Laholmshem.

Fakta om nya Solgården

• Storlek: 2 650 kvm (BTA)
  • Funktioner: 40 st lägenheter med badrum, matsal, allrum, personaldel och kontor
  • Byggstart: markarbetet startade i februari 2020.
  • Inflyttningsdatum: mitten på juni 2020.

Camilla Hensäter, vd Adapteo AB, 070- 568 00 19, camilla.hensater@adapteo.com

Stefan Lundström, vd Laholmshem AB, 070-332 95 00 stefan.lundstrom@laholm.se

Adapteo Sverige erbjuder modulära byggnader för kontor, skola, förskola och boende och är ledande inom träbaserade och cirkulära lösningar på den svenska marknaden. Våra byggnader bidrar till att skapa ett bättre och mer anpassningsbart samhälle, med hållbarhet, tillgänglighet och flexibilitet i fokus. Adapteo Sverige har 70 medarbetare fördelat på fem säljkontor och flertalet lager och verkstäder.

Adapteo Sverige är en del av Adapteo Group, som har verksamhet på fem marknader och noterades på Nasdaq Stockholm 2019.