Samverkan betonades på Adapteos webinarium om de svenska vaccinationerna

Samverkan mellan olika samhällsaktörer borde kommit igång snabbare, flexibilitet är viktigt för att kunna anpassa sig efter olika förhållanden och en lyckad vaccinering hänger på mer än att bara doserna kommer fram. Det var några av slutsatserna från Adapteo Sveriges webinarium om vaccineringarna mot Covid-19 på Framtidsarenan den 18 februari.

Adapteo Sverige representerades av Camilla Hensäter, som inledde med att berätta om hur företaget redan under hösten såg ett behov av ändamålsenliga lokaler för vaccinering inför att en sådan förutspåtts komma igång vid årsskiftet. Adapteo tog därför fram en kampanj som fokuserade på hur man under rätt förutsättningar kunde få upp en smittsäker lokal för vaccinering på bara tre dagar med hjälp av flexibla, modulära byggnadslösningar.

Frågan om tillgången på vaccin har varit mycket omdiskuterad de senaste veckorna, Jonas Vikman, samhällspolitisk chef för Lif, satt med i panelen och redogjorde för läkemedelsföretagens perspektiv. Jonas konstaterade att vaccindoserna i sig bara en är del av att kunna utföra vaccineringar. Det viktigaste är helheten, så som hur kallelsen går ut till medborgarna, att det finns personal, ändamålsenliga lokaler och en genomtänkt distributionslösning. Han konstaterade att den viktigaste framgångsfaktorn med just denna pandemi är hur olika företag har samverkat med varandra för att hitta lösningar.

Christoffer Berg är Head of Health Room Operations på den privata vårdgivaren Doktor24. Doktor24 var tidiga med att arbeta med pandemin, redan i april utförde de exempelvis antikroppstester i sina egenägda vårdcentraler. Christoffer lyfte fram att det har tagits många positiva initiativ under pandemin från olika håll, även om det såklart alltid går att se sådant som kunde gjorts bättre i efterhand. Han pekar dock redan nu ut förbättringspotential i att det funnits en snabbare och bättre dialog mellan olika aktörer.

Ulf Berg (M) är regionråd i Dalarna, en region som bland annat hanterar vitt skilda förutsättningar för sina innevånare, något han kommenterar med att det är stor skillnad på hur man bäst arrangerar vaccinering inne i centrala Falun respektive ute i Idre. Han betonade vikten av att ha en bred beredskap och att tillfälliga lokaler som Adapteos lösning kan spela en viktig roll.

Camilla Hensäter var nöjd med torsdagens samtal och tyckte det var positivt att olika viktiga perspektiv hade kommit fram.

— Vi är vana vid att jobba snabbt och ta fram nya lösningar när förhållanden förändras. För att det ska kunna ske så effektivt som möjligt behöver vi ha fler sådana här möten mellan olika delar av samhället så vi skapar dialoger med varandra som sedan snabbt kan tas upp igen, oavsett vilken kris vi möter tillsammans nästa gång, säger Camilla Hensäter, vd Adapteo Sverige.

Webinariet finns att se i efterhand på denna länk. https://vimeo.com/event/706373

Camilla Hensäter, VD Adapteo Sverige, 070-568 00 19, camilla.hensater@adapteo.com

Adapteo är ett ledande flexibelt fastighetsbolag i Nordeuropa. Vi bygger, hyr ut och säljer anpassningsbara byggnader för skola, förskola, kontor, vård och hälsa. Vårt samhälle står inför stora förändringar under kommande år och oavsett vad för utmaningar framtiden medför anser vi att anpassningsförmåga är den bästa lösningen. Med en modulär och cirkulär byggteknik kan vi förändra, återanvända, skala upp och skala ner våra byggnader på ett par veckor. Våra byggnader kan användas i några dagar eller under obestämd tid, alltid optimerade för aktuella behov. Det är så vi bygger anpassningsbara samhällen.

Adapteo Sverige har ca 70 medarbetare fördelat på fem säljkontor och flertalet lager och verkstäder. Adapteo Sverige är en del av Adapteo Group, noterade på Nasdaq Stockholm. År 2020 uppgick Adapteo Groups omsättning till 231 miljoner euro.

adapteo.se