Stavsborgsskolans verksamhet flyttar till anpassningsbara byggnader

Nacka kommun växer och för att möta det ökade behovet av skolplatser byggs en ny och större skola i Älta. Skolan kommer att ligga på samma plats som den nuvarande Stavsborgsskolan och planeras stå klar till hösten 2023. Under byggtiden flyttar verksamheten in i flexibla byggnader från Adapteo.

- Vi är glada att kunna fortsätta verksamheten medan den nya skolan ska byggas. Adapteo har tillgodoser våra behov bland annat genom inredda specialsalar för hemkunskap och no-ämnen. För oss är det viktigt att skapa en framtid för eleverna där kunskap, engagemang och trygghet är i fokus och det kan vi göra nu, berättar Sandra Davidsson som är projektingenjör och biträdande projektledare hos Nacka kommun.

Enligt tidsplanen ska nya Stavsborgsskolan stå klar till höstterminen 2023. De anpassningsbara byggnaderna kommer att vara klara för inflyttning till höstterminen 2021 och kommer att byggas för att kunna ta emot cirka 600 elever.

- Vi kommer att leverera två separata byggnader, båda i tre våningar med trapphus. Platsbyggda slussar kommer byggas mot befintlig fastighet för att länka samman alla ytor. Jag hoppas att både elever och personal kommer bli mycket nöjda med våra flexibla byggnader fram till dess att deras nya skola står på plats, berättar Thomas Wennerström som är projektutvecklare på Adapteo.

Fakta om de anpassningsbara byggnaderna på Stavsborgsskolan:
  • Storlek: cirka 3500 kvadratmeter, för cirka 600 elever
  • Byggstart: markarbetet startar sommaren 2020
  • Inflyttningsdatum: hösten 2021
  • Hyresperiod: Till och med sommaren 2023, då kommunens nybyggda skolbyggnad förväntas vara färdig.

Camilla Hensäter, VD Adapteo Sverige, 070-568 00 19, camilla.hensater@adapteo.com

Adapteo är ett ledande flexibelt fastighetsbolag i Nordeuropa. Vi bygger, hyr ut och säljer anpassningsbara byggnader för skola, förskola, kontor, vård och hälsa. Vårt samhälle står inför stora förändringar under kommande år och oavsett vad för utmaningar framtiden medför anser vi att anpassningsförmåga är den bästa lösningen. Med en modulär och cirkulär byggteknik kan vi förändra, återanvända, skala upp och skala ner våra byggnader på ett par veckor. Våra byggnader kan användas i några dagar eller under obestämd tid, alltid optimerade för aktuella behov. Det är så vi bygger anpassningsbara samhällen.

Adapteo Sverige har ca 70 medarbetare fördelat på fem säljkontor och flertalet lager och verkstäder. Adapteo Sverige är en del av Adapteo Group, noterade på Nasdaq Stockholm. År 2019 uppgick Adapteo Groups omsättning till 216 miljoner euro.