ADB och Safegate går samman för att effektivisera världens flygplatser

Report this content

ADB Group och Safegate Group bildar ADB Safegate. Tillsammans erbjuder man integrerade verksamhetssystem till flygplatser.

ADB Safegate är en global aktör inom effektivisering av flygplatser. Företaget har bildats genom att det europeiska private equity-föregatet PAI Partners och ADB Airfield Solutions förvärvat Safegate Group. Malmöbaserade Safegate Group är med över 300 anställda  en ledande aktör inom parkeringssystem för flygplan, mjukvarusystem för gaten, belysningssystem för flygfältet och kontrollsystem för flygtrafikledning vid fler än 1 300 flygplatser i över 130 länder.

Samgåendet gör det möjligt för ADB Safegate att erbjuda nya sätt att hantera branschens växande utmaningar, såsom ökad trafik, ökande regulatoriska krav på effektivitet för att optimera nyttjandet av flygplatsen, ökande krav från passagerare på att göra flygplatserna mer attraktiva, ökande krav på en allt säkrare verksamhet, samt skärpta krav på hållbarhet. Genom att utveckla integrerade och intelligenta lösningar hjälper ADB Safegate flygplatser till en effektivare verksamhet, ” from touchdown to take-off”.

“Vår vision är att vara förstahandsvalet när flygplatser behöver hjälp med att öka säkerhet, effektivitet och hållbarhet. Vi ser stora möjligheter att som ett gemensamt företag öka värdet av våra produkter, lösningar och tjänster gentemot kund. Våra kombinerade resurser inom R&D kommer att göra oss mer innovativa och låta oss ta tillvara  de möjligheter  som skapas när flygplatser investerar i trafikhanteringssystem och operationell effektivitet”, säger Per-Olof Hammarlund, Head of Sales & Marketing, ADB Safegate.

“ADB Safegate bygger på lång erfarenhet från över 2000 installationer på flygplatser i 175 länder. Vi skapar ett världsledande företag inom avancerade system för ledning av flygplan, som kommer att kunna  hjälpa våra kunder att möta de framtida utmaningarna. Med våra gemensamma kompetenser, globala räckvidd och samlade erfarenheter kan vi utveckla och leverera innovativa lösningar som hjälper flygplatser att effektivt möta kraven från den ökande flygtrafiken”, säger Christian Onselaere, CEO på ADB Safegate.

För mer kommentarer, vänligen kontakta:

Per-Olof Hammarlund
Head of Sales & Marketing ADB Safegate

Lotta Jacobsson
Marketing Communications Manager
+46 405 508 80 08

Om ADB Safegate
ADB Safegate är en ledande leverantör av lösningar som höjer effektivitet, förbättrar säkerhet, ökar hållbarhet och minskar operationella kostnaderna på flygplatser. Företaget samarbetar med flygplatser för att klarlägga (alternativt) undersöka dagens situation, identifiera flaskhalsar och tillsammans lösa problemen genom integrerade system, från landning till start (alternativt) from touchdown to take-off . Lösningarna inkluderar alla aspekter inom trafikhantering och ledning av flygplan, belysningssystem för flygfälten till kontrollsystem för trafikledartorn och intelligent automation av gaten.

ADB Safegate har över 900 anställda i fler än 20 länder, och opererar i över 175 länder på fler än 2000 flygplatser.