Analysguiden: Fokus på lönsamheten

Report this content

AdderaCare har haft en blandad resultatutveckling under 2018. Det tredje kvartalet var klart sämre, medan kvartal 4 var ett steg i rätt riktning. Det är tydligt att bolaget har haft resursbrist att hittills ta hand om alla förvärvade bolag på rätt sätt. Det är troligt att resultaten förbättras under 2019. I vårt bas-scenario ser vi ett värde på 9,4 kronor per aktie.

AdderaCare koncernen bör­jade byggas upp under 2013. Sedan dess har förvärv skett i snabb takt med början av bolaget KomiKapp AB (2013) och Trident AB (2015). Bolaget tog in kapital under 2016 inför listningen på First North. Affärsidén har varit att skapa en koncern av lönsamma bolag inom hjälpmedelssektorn. Detta drivet av att bolaget har identifierat ett ökat behov av hjälpmedel till olika grupper i samhället. En allt större del av befolkningen kommer att bli allt äldre och ställa större krav på livskvalitet. AdderaCare strategi bygger på att add­era bolag genom förvärv inom hjälp­medels­sektorn. Bolagets egna mål är att under uppbyggnadsfasen växa med mellan 30 till 50 procent främst genom förvärv.

Resultatutvecklingen under året har varit väldigt slagig där det första och tredje kvartalet har varit svaga beroende på flera faktorer däribland den hårda vinter som drabbade främst Trident. Utöver det hade VD Michael Hermansson inte haft den tid som krävdes för att styra Trident till ett tillfredställande resultat. Även om det andra kvartalet vände resultatet till det bästa hittills blev utvecklingen under det tredje kvartalet avsevärt sämre. Det blev en viss återhämtning under det fjärde kvartalet där resultatet blev ungefär som väntat. VD Michael Hermansson har även bestämt sig för att lämna bolaget vilket även det kortsiktigt kan ge en ökad osäkerhet.

Vi har även förutom vårt bas-scenario vilket ger ett värde på 9,4 (13,8) kronor per aktie modulerat med ett mer positivt-(Bull) och ett mer negativt scenario (Bear). Det ger ett aktievärde på 13,5 (18,5) kronor för Bull och 6,7 (9,8) kronor för Bear. I våra långsiktiga prognoser har vi inte lagt in några förvärv. Vi räknar med en tillväxt för koncernen på mellan 4 och 5 procent per år under prognosperioden. Vidare räknar vi med att rörelsemarginalen (EBITDA) grad­vis förbättras och toppa på 11 procent år 2023/2024.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden

Läs hela analysen på Analysguiden https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-adderacare-fokus-pa-lonsamheten