• AddLife/

AddLife förvärvar Ropox A/S – ledande dansk leverantör av behovsanpassade kök- och badrumslösningar

AddLife har idag tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i det danska bolaget Ropox A/S. Bolaget utvecklar, designar och producerar hjälpmedel för äldre och personer med särskilda behov och omsätter cirka 65 MDKK. Förvärvet innebär ett insteg inom segmentet hemvård i Danmark och utgör ett utmärkt komplement till befintliga nordiska verksamheter inom hemvård i affärsområdet Medtech.

Ropox A/S utvecklar, designar och producerar behovsanpassade kök, badrumsinredningar, hjälpmedel samt även viss OEM produktion. Produkter välkända för hög kvalitet, flexibilitet och innovativ design. Produkterna vänder sig både till äldre men även till personer med särskilda behov.

Ropox A/S marknadsför och säljer sina produkter på den danska marknaden huvudsakligen till kommuner via bostadsanpassning samt projektbaserad försäljning till sjukhus, vårdinrättningar och rehabiliteringskliniker. Bolaget har 73 medarbetare och omsätter cirka 65 MDKK. Försäljningen sker med egen personal i Danmark och England. Försäljning till övriga nordiska och europeiska marknader sker via distributörer.

”Vi ser framemot den nya konstellationen där vi ser nya och spännande möjligheter för framtida tillväxt med AddLife som nya ägare till Ropox A/S. Verksamheten kommer fortsatt drivas utifrån Næstved precis som tidigare. Detta kommer stärka vår position i Danmark och övriga marknader där vi är verksamma.” säger Poul-Erik Pedersen och Tommy Jensen, Teknisk Direktör respektive VD för Ropox A/S.

”Genom förvärvet av Ropox A/S har vi etablerat AddLife inom segmentet hemvård i hela Norden och även tagit ett steg in på den europeiska marknaden. Förvärvet är helt i linje med den ökade efterfrågan avseende olika hjälpmedel för att förbättra möjligheten att bo hemma.” säger Kristina Willgård, VD, AddLife AB.

Förvärvet bedöms endast marginellt positivt påverka AddLifes resultat per aktie under verksamhetsåret 2020.

Stockholm den 1 oktober 2020

Kristina Willgård, VD, AddLife AB, +46 705 10 12 23

AddLife är en oberoende aktör inom Life Science som erbjuder högkvalitativa produkter, tjänster och rådgivning till både privat och offentlig sektor huvudsakligen i Norden och övriga Europa.  AddLife har cirka 1.000 anställda i ett 45-tal dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter cirka 4,1 miljarder SEK. AddLife aktien är noterad på NASDAQ Stockholm.

Denna information lämnades för offentliggörande 1 oktober 2020 kl. 12.00 CET.