Analysguiden: Förvärvsdriven tillväxt under kvartalet

Addlife redovisar ett starkt tredje kvartal med en omsättningsökning om 49 procent och ett EBITA-resultat som steg med hela 44 procent, vilket var drivet av förvärvad tillväxt. Analysguiden är avvaktande till aktien på nuvarande kursnivåer.

God tillväxt drivet av förvärv och fortsatt Covid-19-testning
För Q3 2021 ökade Addlife omsättningen med 49% till 1 850 MSEK jämfört med 1 241 MSEK motsvarande kvartal 2020. Förvärvad tillväxt om 54% kommer från de två förvärv bolaget gjort under 2021. Den organiska tillväxten var -5% (om man exkluderar covid-19 relaterad omsättning var den +9%). EBITA-resultatet ökade med 44% till 286 MSEK jämfört med 199 MSEK motsvarande kvartal 2020.

Labtech
Affärsområdet Labtech visar på en omsättningsökning Q3 2021 på 8% till 890 MSEK jämfört med 827 MSEK motsvarande kvartal 2020. EBITA-resultatet ökade med 33% till 194 MSEK jämfört med 146 MSEK motsvarande kvartal 2020.

Medtech
Affärsområdet Medtech visar på en omsättningsökning Q3 2021 på 131% till 962 MSEK jämfört med 415 MSEK motsvarande kvartal 2020. EBITA-resultatet ökade med 67% till 95 MSEK jämfört med 57 MSEK motsvarande kvartal 2020. Merparten av tillväxten kommer från förvärven under 2021, organisk tillväxt exklusive Covid-19 är oförändrad jämfört med förra årets Q3.

Slutsats – fortsatt tillväxt även post-Covid
Addlife fortsätter växa, i detta kvartal främst drivet av förvärv. Efterfrågan på Covid-19-relaterade produkter bedömer vi kommer fortsätta under mer kontrollerade former och stå för en mindre del av omsättningen. Vi ser en underliggande organisk tillväxt för bolaget i både Labtech och Medtech drivet av stor samhällelig vårdskuld samt god efterfrågan på diagnostik.

Aktien har varit en vinnare under 2020 och 2021 med tillhörande multipelexpansion. Vi ställer oss dock något avvaktande till aktien på dessa nivåer då vi ser att den stora tillväxten som kommit från pandemin inte kommer fortsätta kommande år samtidigt som bolaget handlas på rekordmultiplar. Vi är dock imponerade av bolaget och ser att tillväxten fortsätter kommande år men ser ingen anledning att köpa den på dagens nivåer utan hellre vänta in en korrigering till mellan 250 - 300 kr per aktie vilket skulle motsvara en EV/EBIT-värdering om ca 35 på kommande års prognoser.

Läs hela analysen