Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2020

”Kraftig tillväxt avslutade året”

1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2020 (3 MÅNADER)

• Nettoomsättningen ökade med 75 procent till 1 731 MSEK (988), varav organisk tillväxt uppgick till 51 procent och förvärvad tillväxt uppgick till 29 procent.
  • EBITA ökade med 208 procent till 316 MSEK (102), motsvarande en EBITA-marginal om 18,2 procent (10,4).
  • Resultat efter skatt ökade med 343 procent till 219 MSEK (49).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,94 SEK (0,44).
  • Kassaflödet från löpande verksamheten uppgick till 559 MSEK (175).
  • Under kvartalet har fyra förvärv genomförts och den sammanlagda årsomsättningen beräknas uppgå till cirka 355 MSEK.

1 JANUARI – 31 DECEMBER 2020 (12 MÅNADER)

• Nettoomsättningen ökade med 52 procent till 5 273 MSEK (3 479), varav organisk tillväxt uppgick till 38 procent och förvärvad tillväxt uppgick till 17 procent.
  • EBITA ökade med 163 procent till 802 MSEK (305), motsvarande en EBITA-marginal om 15,2 procent (8,8).
  • Resultat efter skatt ökade med 265 procent till 520 MSEK (142).
  • Resultat per aktie uppgick till 4,63 SEK (1,28).
  • Kassaflödet från löpande verksamheten uppgick till 950 MSEK (400).
  • Soliditeten uppgick till 46 procent (45).
  • Avkastning på rörelsekapital (R/RK) uppgick till 103 (51) procent.
  • Under räkenskapsåret har sex förvärv genomförts med en sammanlagd årsomsättning om cirka 650 MSEK.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,50 SEK per aktie.

Stockholm den 3 februari 2021

Kristina Willgård, VD, kristina.willgard@add.life, +46 70 510 12 23
Martin Almgren, CFO, martin.almgren@add.life, +46 70 228 15 45

Telefonkonferens

Investerare, analytiker och media inbjudes till en telefonkonferens där VD Kristina Willgård och CFO Martin Almgren presenterar delårsrapporten. Presentationen hålls på engelska och pågår cirka 20 minuter och därefter finns möjlighet att ställa frågor.

Telefonkonferensen är den 3 februari 2021, kl. 15:00.
För att se presentationen live, se länk: Webcast
För att delta via telefon, se länk: Inringningsdetaljer

AddLife är en oberoende aktör inom Life Science som erbjuder högkvalitativa produkter, tjänster och rådgivning till både privat och offentlig sektor, huvudsakligen i Norden och övriga Europa. AddLife har cirka 1 100 anställda i ett 50-tal operativa dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter cirka 5 miljarder SEK. AddLifeaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som AddLife AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 februari 2021 kl. 13:00 CET.