Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2023

Starkt kassaflöde och betydande åtgärder för att förbättralönsamheten inom Medtech

"Efterfrågan är god i de marknader och segment där AddLifes bolag verkar. Vi kan nu summera 2023 som ett år med en historiskt stark organisk tillväxt om 10%. I fjärde kvartalet förbättrades kassaflödet betydligt och nettoskulden minskade med cirka 400 MSEK. Labtechs lönsamhet var hög och i Medtech var lönsamheten över lag god, men tyngdes av AddVision och Homecare, där vi nu genomför betydande åtgärder för att förbättra lönsamheten."
Fredrik Dalborg, VD och Koncernchef

AddLifes bokslutskommuniké för Q4 2023 har idag publicerats online på svenska och engelska på bolagets hemsida. Bokslutskommunikén kan även laddas ner som pdf-version. Besök reports.add.life/bokslutskommunike-q4-2023/

1 OKTOBER- 31 DECEMBER 2023 (3 MÅNADER)

• Nettoomsättningen ökade med 9% till 2 544 MSEK (2 326). Den organiska tillväxten exklusive covid-19 relaterad omsättning och valutakursförändringar var 9%.
  • EBITA ökade med 8% till 278 MSEK (258), motsvarande en EBITA-marginal om 10,9% (11,1). EBITA inkluderar återförd tilläggsköpeskilling om 46 MSEK (16) och engångskostnader om -27 MSEK, rensat för dessa uppgick EBITA-marginalen till 10,2% (10,4).
  • Avskrivningar och nedskrivningar av anläggningstillgångar uppgick till 333 MSEK (193) och inkluderar nedskrivningar av tillgångar om 125 MSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till -41 MSEK (62). Resultatet påverkades av engångskostnader och nedskrivningar om totalt 134 MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,34 SEK (0,50). Rensat för engångskostnader och nedskrivningar uppgick resultatet per aktie till 0,38 SEK (0,38).
  • Kassaflödet från löpande verksamheten uppgick till 448 MSEK (351).

1 JANUARI- 31 DECEMBER 2023 (12 MÅNADER)

• Nettoomsättningen ökade med 7% till 9 685 MSEK (9 084), varav den förvärvade tillväxten uppgick till 1%. Den organiska tillväxten exklusive covid-19 relaterad omsättning och valutakursförändringar var 10%.
  • EBITA minskade med 7% till 1 135 MSEK (1 221), motsvarande en EBITA-marginal om 11,7% (13,4). EBITA inkluderar återförd tilläggsköpeskilling om 147 MSEK (101) och engångskostnader om -27 MSEK. Rensat för dessa uppgick EBITA-marginalen till 10,5% (12,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till 192 MSEK (483). Resultatet påverkades av engångskostnader och nedskrivningar om totalt 134 MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,56 SEK (3,96).
  • Kassaflödet från löpande verksamheten uppgick till 773 MSEK (909).
  • Soliditeten uppgick till 39% (38).
  • Avkastning på rörelsekapital (R/RK) uppgick till 50% (61).
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0,50 SEK per aktie.

Stockholm den 2 februari 2024

Fredrik Dalborg, VD, fredrik.dalborg@add.life, +46 70 516 09 01
Christina Rubenhag, CFO, christina.rubenhag@add.life, +46 70 546 72 22

Videokonferens
Investerare, analytiker och media inbjudes till en videokonferens där VD Fredrik Dalborg och CFO Christina Rubenhag presenterar bokslutskommunikén. Presentationen hålls på engelska och pågår cirka 20 minuter och därefter finns möjlighet att ställa frågor. Mötet spelas in och kommer att lagras på webben.

Videokonferensen är den 2 februari 2024, kl. 9:00.
Önskar du delta via telefonkonferens, följ denna länk >>

Presentationen finns även på AddLife YouTube >>

AddLife är en oberoende aktör inom Life Science som erbjuder högkvalitativa produkter, tjänster och rådgivning till både privat och offentlig sektor, huvudsakligen i Norden och övriga Europa. AddLife har cirka 2 300 anställda i ett 85-tal operativa dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter cirka 9,7 miljarder SEK. AddLifeaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som AddLife AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 februari 2024 kl. 07:45 CET.