Delårsrapport 1 januari – 30 september 2023

Fortsatt stark organisk tillväxt inom båda affärsområdena

"AddLifes plan för tillväxt fungerar väl och efter en tid av covid- och förvärvsdriven tillväxt ser vi nu stark organisk tillväxt. Lönsamheten förbättrades och vi har vidtagit ett antal åtgärder som förväntas stödja en positiv lönsamhetsutveckling framöver. Aktiviteterna för att förbättra kassaflödet har gett resultat och det är glädjande att vi har genomfört ett tilläggsförvärv i kvartalet."
Fredrik Dalborg, VD och Koncernchef

AddLifes delårsrapport för Q3 2023 har idag publicerats online på svenska och engelska på bolagets hemsida. Delårsrapporten kan även laddas ner som pdf-version. Besök reports.add.life/delarsrapport-q3-2023

1 JULI- 30 SEPTEMBER 2023 (3 MÅNADER)

• Nettoomsättningen ökade med 10% till 2 319 MSEK (2 100). Den covid-19 relaterade omsättningen minskade till 0 MSEK (151) och den organiska tillväxten, exklusive covid-19 relaterad omsättning och valutakursförändringar, var 10%.
  • EBITA minskade till 244 MSEK (288), motsvarande en EBITA-marginal om 10,5% (13,7). Korrigerat för upplösta tilläggsköpeskillingar ökade EBITA med 12% och uppgick till 227 MSEK (203), motsvarande en EBITA marginal om 9,8% (9,7).
  • Finansiella intäkter och kostnader uppgick till -71 MSEK (-41).
  • Resultat efter skatt uppgick till 26 MSEK (120).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,20 SEK (0,99).
  • Kassaflödet från löpande verksamheten uppgick till 138 MSEK (20).
  • Under kvartalet har ett förvärv, Emmat Medical Ltd, genomförts. Förvärvet beräknas bidra med en årlig nettoomsättning om cirka 28 MSEK.

1 JANUARI- 30 SEPTEMBER 2023 (9 MÅNADER)

• Nettoomsättningen ökade med 6% till 7 141 MSEK (6 758), varav den förvärvade tillväxten uppgick till 1%. Den covid-19 relaterade omsättningen minskade till 0 MSEK (696) och den organiska tillväxten, exklusive covid-19 relaterad omsättning och valutakursförändringar, var 10%.
  • EBITA minskade med 11% till 857 MSEK (963), motsvarande en EBITA-marginal om 12,0% (14,3). EBITA inkluderar återförd tilläggsköpeskilling om 101 (85) MSEK, rensat för denna uppgick EBITA-marginalen till 10,6% (13,0).
  • Resultat efter skatt uppgick till 233 MSEK (421).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,90 SEK (3,46). För senaste 12 månadersperioden uppgick resultat per aktie till 2,40 SEK (4,92).
  • Kassaflödet från löpande verksamheten uppgick till 325 MSEK (558).
  • Soliditeten uppgick till 39% (38).
  • Avkastning på rörelsekapital (R/RK) uppgick till 49% (61).

Stockholm den 26 oktober 2023

Fredrik Dalborg, VD, fredrik.dalborg@add.life, +46 70 516 09 01
Christina Rubenhag, CFO, christina.rubenhag@add.life, +46 70 546 72 22

Videokonferens
Investerare, analytiker och media inbjudes till en videokonferens där VD Fredrik Dalborg och
CFO Christina Rubenhag presenterar delårsrapporten. Presentationen hålls på engelska och pågår cirka 20 minuter och därefter finns möjlighet att ställa frågor. Mötet spelas in och kommer att lagras på webben.

Videokonferensen är den 26 oktober 2023, kl. 9:00.
Önskar du delta via telefonkonferens, följ denna länk >>

Presentationen finns även på AddLife YouTube >>

AddLife är en oberoende aktör inom Life Science som erbjuder högkvalitativa produkter, tjänster och rådgivning till både privat och offentlig sektor, huvudsakligen i Norden och övriga Europa. AddLife har cirka 2 300 anställda i ett 85-tal operativa dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter cirka 9 miljarder SEK. AddLifeaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som AddLife AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 oktober 2023 kl. 07:45 CET.