Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2020

”Hög efterfrågan och stark vinsttillväxt”

1 JANUARI – 31 MARS 2020 (3 MÅNADER)

• Nettoomsättningen ökade med 25 procent till 1 053 MSEK (845), varav organisk tillväxt uppgick till 12 procent och förvärvad tillväxt uppgick till 13 procent.
  • EBITA ökade med 51 procent till 106 MSEK (70), motsvarande en EBITA-marginal om 10,0 procent (8,3).
  • Resultat efter skatt ökade med 54 procent till 54 MSEK (35).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,92 SEK (1,32). För senaste 12 månadersperioden uppgick resultat per aktie till 5,73 SEK (5,12).
  • Kassaflödet från löpande verksamheten uppgick till 80 MSEK (99).
  • Soliditeten uppgick till 42 procent (45).
  • Avkastning på rörelsekapital (R/RK) uppgick till 54 (51) procent.
  • Den 8 januari förvärvades samtliga aktier i Italienska EuroClone S.p.A. till affärsområdet Labtech. Bolaget har en förväntad årlig omsättning om cirka 280 MSEK.
  • Nya kreditavtal har tecknats med Handelsbanken och Danske Bank, vilket har ökat tillgängliga krediter med ytterligare 200 MSEK.

Stockholm den 28 april 2020

Kristina Willgård, VD, kristina.willgard@add.life, +46 70 510 12 23
Martin Almgren, CFO, martin.almgren@add.life, +46 70 228 15 45

Telefonkonferens

Investerare, analytiker och media inbjudes till en telefonkonferens där VD Kristina Willgård och CFO Martin Almgren presenterar delårsrapporten. Presentationen hålls på engelska och pågår cirka 20 minuter och därefter finns möjlighet att ställa frågor.

Telefonkonferensen är den 28 april 2020, kl. 10:00.
Presentationen finns på följande länk: https://5569958126.globalmeet.com/MartinAlmgren2
Vänligen ring in på: +46 8 22 90 90 kod: 327497

AddLife är en oberoende aktör inom Life Science som erbjuder högkvalitativa produkter, tjänster och rådgivning till både privat och offentlig sektor, huvudsakligen i Norden och övriga Europa. AddLife har cirka 1 000 anställda i ett 45-tal operativa dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter cirka 3,7 miljarder SEK. AddLifeaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som AddLife AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 april 2020 kl. 08:00 CET.