Styrelsen i AddLife AB (publ) föreslår vinstutdelning om 0,50 SEK per aktie

Mot bakgrund av den allmänna osäkerheten som råder och de åtgärder som införts för att minska spridningen av covid-19 beslutade styrelsen i AddLife AB (publ), org. nr 556995-8126, (”AddLife”) den 6 april 2020 att av försiktighetsskäl dra tillbaka sitt förslag om utdelning om 0,80 SEK per aktie till årsstämman. Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens ändrade förslag och ingen utdelning lämnades till aktieägarna.

Under de senaste månaderna har osäkerheten minskat och AddLife har haft hög aktivitet med väldigt stor efterfrågan från hälso- och sjukvården i många av koncernens bolag, varvid koncernen har stärkt sin finansiella ställning och likviditet. Styrelsen bedömer att AddLife därmed har förutsättningar för att genomföra en vinstutdelning.

Mot ovan bakgrund har styrelsen beslutat om att kalla till en extra bolagsstämma samt att föreslå att bolagstämman beslutar om en utdelning om 0,50 SEK per aktie, oavsett aktieslag, motsvarande totalt cirka 56 miljoner kronor. Som avstämningsdag för erhållande av utdelning föreslår styrelsen måndagen den 23 november 2020. Om stämman beslutar i enlighet med styrelsens förslag beräknas utdelningen komma att utbetalas av Euroclear Sweden AB torsdagen den 26 november 2020.

Det fullständiga förslaget och villkoren för vinstutdelningen kommer att specificeras i den kommande kallelsen till en extra bolagsstämma som kommer att hållas den 19 november 2020.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kristina Willgård, VD och koncernchef, AddLife AB, kristina.willgard@add.life, tel. +46 (0)70 510 12 23,
Martin Almgren, ekonomidirektör, AddLife AB, martin.almgren@add.life tel. +46 (0)70 228 15 45.

AddLife är en oberoende aktör inom Life Science som erbjuder högkvalitativa produkter, tjänster och rådgivning till både privat och offentlig sektor huvudsakligen i Norden och övriga Europa.  AddLife har cirka 1.000 anställda i ett 50-tal dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter cirka 4,5 miljarder SEK. AddLife aktien är noterad på NASDAQ Stockholm.

Denna information är sådan information som AddLife AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 oktober 2020 kl. 18:00 CET.