Addtech förvärvar Electra-Box Diagnostica

Addtech Life Science, ett affärsområde inom Addtechkoncernen, har idag förvärvat samtliga aktier i Electra-Box Diagnostica AB.

Electra-Box Diagnostica AB är moderbolag i Electra-Box-koncernen med dotterbolag i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Electra-Box-koncernen säljer reagenser och instrument för diagnostik till laboratorier inom sjukvård och medicinsk forskning. Koncernen har en stark position på den nordiska marknaden och representerar ledande leverantörer inom bland annat områdena autoimmunitet, transplantationsimmunologi samt mikrobiologi. Electra-Box-koncernen har tjugoåtta anställda och omsättningen uppgår till cirka 110 MSEK.

Electra-Box-koncernen kompletterar mycket väl Addtechs verksamhet som bedrivs inom affärsenheten Diagnostics. Affärsenheten fokuserar på försäljning av reagenser och utrustningar till sjukhuslaboratorier i hela Norden.

Tillträde sker idag och förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Addtechs resultat per aktie under innevarande räkenskapsår.

Stockholm den 11 januari 2011

Johan Sjö, VD Addtech AB, +46 8 470 49 00