Addtech förvärvar Kemic Vandrens A/S

Addtech Process Technology, ett affärsområde inom Addtechkoncernen, har idag tecknat avtal om förvärv av 80 % av aktierna i Kemic Vandrens A/S (”Kemic”).

Kemic är en ledande leverantör av anläggningar och lösningar för vattenrening. Bolaget erbjuder projektering och installation vid nybyggnation, mobil vattenrening samt renovering och serviceavtal, främst mot danska industrikunder och vattenverk. Företaget har 20 anställda och en omsättning på cirka 60 miljoner danska kronor med huvudkontor i Give, Danmark.

Med sin höga kompetens och breda teknikutbud inom vattenrening kommer Kemic att stärka kunderbjudandet i affärsenheten Process Systems.

Tillträde sker i början av januari. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Addtechs resultat per aktie under innevarande räkenskapsår.

Stockholm den 19 december 2023

Niklas Stenberg, VD, Addtech AB, +46 470 49 00
Claus Nielsen, Affärsområdeschef, Process Technology, +45 20 75 75 30

Addtech är en tekniklösningskoncern som tillför både tekniskt och ekonomiskt mervärde i länken mellan tillverkare och kund. Addtech verkar inom valda nischer på marknaden för högteknologiska produkter och lösningar. Kunderna finns främst inom tillverkande industri och infrastruktur. Addtech har cirka 3 900 anställda i drygt 150 dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter drygt 18 miljarder SEK. Addtechaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 december 2023 kl. 10:30 (CET).