Delårsrapport 1 april - 31 december 2022

Tredje kvartalet (1 oktober - 31 december 2022)

• Nettoomsättningen ökade med 30 procent och uppgick till 4 653 MSEK (3 586).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) ökade med 37 procent och uppgick till 630 MSEK (459) motsvarande en EBITA-marginal om 13,5 procent (12,8).
  • Rörelseresultatet ökade med 40 procent och uppgick till 536 MSEK (382) motsvarande en rörelsemarginal om 11,5 procent (10,7).
  • Resultat efter skatt ökade med 39 procent och uppgick till 387 MSEK (279) och resultat per aktie före/efter utspädning uppgick till 1,40 SEK (0,95).

Perioden (1 april - 31 december 2022)

• Nettoomsättningen ökade med 33 procent och uppgick till 13 447 MSEK (10 122).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) ökade med 39 procent och uppgick till 1 782 MSEK (1 286) motsvarande en EBITA-marginal om 13,3 procent (12,7).
  • Rörelseresultatet ökade med 41 procent och uppgick till 1 507 MSEK (1 065) motsvarande en rörelsemarginal om 11,2 procent (10,5).
  • Resultat efter skatt ökade med 38 procent och uppgick till 1 093 MSEK (792) och resultat per aktie före/efter utspädning uppgick till 3,90 SEK (2,80). För den senaste tolvmånadersperioden uppgick resultat per aktie före utspädning till 5,10 SEK (3,45) och efter utspädning till 5,05 SEK (3,45).
  • Avkastning på rörelsekapital (R/RK) uppgick till 65 procent (66).
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 31 procent (28) och soliditeten uppgick till 35 procent (35).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1 100 MSEK (805). För den senaste tolvmånadersperioden uppgick kassaflöde från den löpande verksamheten per aktie till 5,25 SEK (4,65).
  • Sedan verksamhetsårets början har tio förvärv genomförts, varav två efter periodens slut, med en total årsomsättning om cirka 850 MSEK.

VD-kommentar
Vår starka position i strategiskt valda segment fortsatte skapa stark tillväxt under kvartalet. Med hög kundaktivitet och ett gynnsamt orderläge i samtliga affärsområden ökade försäljningen med 30 procent mot tuffa jämförelser varav 14 procent var organisk. Trots fortsatt högt inflationstryck försvarade vi våra marginaler under kvartalet. EBITA ökade med 37 procent med en EBITA-marginal om 13,5 procent.
Den starka efterfrågan fortsatte i kvartalet och vi ser i dagsläget väldigt få tecken på en avmattning i kundaktivitet.

För hela VD-kommentaren, vänligen se Delårsrapporten.

Stockholm, 2 februari 2023

Denna information är sådan information som Addtech AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 februari 2023 kl. 08.15 CET.

En telefonkonferens och webbsändning på engelska arrangeras i anslutning till rapporten, klockan 10.00.

För deltagande på konferensen:
Telefon:

Sweden: +46 8 505 10030
UK/International: +44 1 212 818004
United States: +1 718 7058796
Webbsändning: https://edge.media-server.com/mmc/p/cq5xbpo2

Niklas Stenberg, VD och koncernchef, telefon +46 8 470 49 00
Malin Enarson, ekonomidirektör, telefon +46 705 979 473

Kort om Addtech
Addtech är en tekniklösningskoncern som tillför både tekniskt och ekonomiskt mervärde i länken mellan tillverkare och kund. Addtech verkar inom valda nischer på marknaden för högteknologiska produkter och lösningar. Kunderna finns främst inom tillverkande industri och infrastruktur. Addtech har cirka 3 500 anställda i över 140 dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter drygt 14 miljarder SEK. Addtechaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.