Valberedningens förslag till ny ordförande i Addtech AB

Valberedningen föreslår att nuvarande styrelseledamot Malin Nordesjö väljs till styrelsens ordförande vid årsstämman 2024. Nuvarande ordförande Kenth Eriksson har avböjt omval.

”Jag är mycket stolt över koncernens utveckling under de åtta år jag har varit en del av styrelsen. Jag vill tacka aktieägarna för förtroendet och samtidigt passa på att önska Addtech, dess styrelse och ledning samt alla medarbetare allt gott i framtiden” säger styrelsens ordförande Kenth Eriksson.

”Jag vill tacka Kenth för åtta år av stort engagemang i Addtechs framgångsrika utveckling. Jag är övertygad om att nya ordföranden Malin Nordesjö tillsammans med VD Niklas Stenberg kommer att fortsätta utveckla bolaget på ett mycket bra sätt” säger valberedningens ordförande Anders Börjesson.

Malin Nordesjö, född 1976 och civilekonom, har varit styrelseledamot i Addtech sedan 2015. Malin är styrelseledamot i Bergman & Beving AB samt i ett antal bolag i Tisenhult-gruppen. Hon har arbetslivserfarenhet från ledande befattningar inom Tisenhult-gruppen och Tritech Technology.

”Addtech är ett väldigt välskött bolag med en unik kultur och väl fungerande affärsmodell och strategi. Jag ser fram emot årsstämman och att få leda styrelsens arbete och att fortsätta utveckla bolaget i enlighet med våra kärnvärden tillsammans med Addtechs ledningsgrupp” säger styrelseledamot Malin Nordesjö.

Vidare föreslår valberedningen omval av ledamöterna Henrik Hedelius, Ulf Mattsson, Malin Nordesjö, Niklas Stenberg och Annikki Schaeferdiek. Kenth Eriksson har avböjt omval.

Till ny styrelseledamot föreslås Fredrik Börjesson.

Fredrik Börjesson är född 1978 och civilekonom. Han har erfarenhet från ledande positioner inom Tisenhult-gruppen. Fredrik är styrelseordförande i Lagercrantz Group AB, styrelseledamot i Bergman & Beving AB samt styrelseledamot i ett antal bolag inom Tisenhult-gruppen AB.

Valberedningens förslag innebär att antalet styrelseledamöter under kommande mandatperiod föreslås bli sex personer.

Valberedningens övriga förslag kommer att offentliggöras i samband med kallelsen till årsstämman 2024.

I Addtechs valberedning inför årsstämman 2024 ingår Anders Börjesson (utsedd av Tisenhult Invest AB), Henrik Hedelius (utsedd av Tom Hedelius), Marianne Nilsson (utsedd av Swedbank Robur Fonder), Per Trygg (utsedd av Lannebo Fonder) och Leif Almhorn (utsedd av SEB Investment Management).

Stockholm den 22 maj 2024

För ytterligare information kontakta:
Niklas Stenberg, VD, Addtech AB, +46 8 470 49 00
Malin Enarson, CFO, +46 705 97 94 73

Addtech är en tekniklösningskoncern som tillför både tekniskt och ekonomiskt mervärde i länken mellan tillverkare och kund. Addtech verkar inom valda nischer på marknaden för högteknologiska produkter och lösningar. Kunderna finns främst inom tillverkande industri och infrastruktur. Addtech har cirka 3 900 anställda i drygt 150 dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter drygt 18 miljarder SEK. Addtechaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Informationen i denna rapport är sådan som Addtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 22 maj 2024 kl. 18:00 CEST.