ADDvise förbereder notering på NASDAQ OMX Stockholm

Styrelsen i ADDvise Lab Solutions AB (”ADDvise”) har beslutat att under 2015 påbörja ansökningsprocessen för en notering på NASDAQ OMX Stockholm. ADDvise är för närvarande listat på NASDAQ OMX First North.

Bakgrund

I januari 2010 fattade styrelsen i ADDvise beslut om en tillväxtstrategi och affärsplan för att bli Nordens ledande helhetsleverantör till sjukhus och forskningsanläggningar. Sedan tillväxtstrategin implementerades har ADDvise genomfört fyra förvärv och har haft en kraftig årlig omsättningstillväxt med en positiv resultatutveckling. Tillväxtstrategin ligger fast och ambitionen är att fortsätta göra förvärv som både breddar och förstärker ADDvise erbjudande.

Det planerade listbytet till NASDAQ OMX Stockholm är ett naturligt nästa steg i tillväxtstrategin. ADDvise storlek och fortsatta ambition att växa genom förvärv främjas av en notering på NASDAQ OMX Stockholm.

Motiv till ansökan

NASDAQ OMX Stockholm är en reglerad marknad med högre krav på dess emittenter till skillnad från NASDAQ OMX First North. En notering på NASDAQ OMX Stockholm ökar möjligheten för institutioner och fonder att investera i ADDvise samtidigt som intresset från aktieanalytiker ökar.

Genom noteringen synliggörs också ADDvise i större utsträckning bland investerare och bland koncernens kunder och partners. Noteringen skapar även bättre möjligheter att på ett framgångsrikt och priseffektivt sätt förvärva bolag. Sammantaget borgar noteringen för ett ökat aktieägarvärde och en ökad likviditet i bolagets aktier.

- ”Väldigt mycket har hänt i ADDvise de senaste åren och vi är stolta över den positiva expansion som varit sedan vi initierade tillväxtstrategin. Jag är övertygad om att en notering på NASDAQ OMX Stockholm nu är rätt steg att ta och kommer att främja en fortsatt positiv utveckling för bolaget. Vi ska bli starkare i våra befintliga affärer men också bredda vårt erbjudande genom ytterligare förvärv. Noteringen underlättar vårt arbete med att få större genomslag i marknaden samt en starkare aktie att använda som betalningsmedel vid kommande förvärv”, säger Rikard Akhtarzand, VD på ADDvise Lab Solutions AB.

Förberedelser

De förberedande åtgärder som ADDvise ska genomföra innan ansökan till NASDAQ OMX inlämnas omfattar framför allt en övergång av koncernens redovisningsprinciper till IFRS men även att söka bredda och förstärka styrelsens sammansättning och bolagets ägarstruktur. I takt med att de förberedande åtgärderna inför noteringen konkretiseras kommer ADDvise löpande att informera marknaden via pressmeddelande.

För ytterligare information:

Rikard Akhtarzand, VD, ADDvise LAB Solutions AB (publ)

ADDvise Lab Solutions AB (publ) är en expansiv koncern som genom dotterbolagen ADDvise, IM Medico, KEBO och Tillquist erbjuder helhetslösningar i form av produkter och tjänster till sjukvårds- och forskningsmiljöer. ADDvise-koncernens kunder finns både inom privat och offentlig sektor, främst i Norden. Bolagets aktie är listad på First North och Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant.