ADDvise förvärvar Sunnex Tillquist

• ADDvise Lab Solutions AB (publ) (”ADDvise”) har ingått avtal om förvärv av Sunnex Tillquist AB (”Sunnex Tillquist”).
  • Sunnex Tillquist tillverkar, marknadsför, säljer och utför service på medicintekniska produkter, labutrustning och vågar till kunder inom sjukvård, forskning samt industri och handel.
  • Sunnex Tillquist omsatte cirka 41,0 MSEK med ett rörelseresultat om cirka 0,6 MSEK under det brutna räkenskapsår 2010/2011.
  • Genom förvärvet breddas ADDvise erbjudande till kund med laboratorieapparatur och förbrukningsartiklar till laboratorier och sjukhus.
  • Förvärvet ökar ADDvise årsomsättning med cirka 86 procent.
  • Köpeskillingen uppgår till totalt 8,3 MSEK.
  • Under de första nio månaderna 2011 omsatte den nya koncernen proforma cirka 62,2 MSEK med ett rörelseresultat före avskrivningar och extraordinära kostnader om 0,5 MSEK.

Styrelsen för ADDvise har ingått avtal om förvärv av samtliga utestående aktier i Sunnex Tillquist. Sunnex Tillquist tillverkar, marknadsför, säljer och utför service på medicintekniska produkter, labutrustningar och vågar till kunder inom sjukvård, forskning samt industri och handel. Förvärvslikviden uppgår till totalt 8,3 MSEK. Tillträde av aktierna i Sunnex Tillquist beräknas ske senast den 16 januari 2012 och är bland annat villkorat av att pågående due diligence av Sunnex Tillquist utfaller på ett för ADDvise tillfredsställande sätt.

Motiv till förvärvet

Affären är ett strategiskt viktigt förvärv och i linje med den tillväxtstrategi som formaliserades av styrelsen i ADDvise i början av 2010. ADDvise produkt- och tjänsteutbud utgörs idag främst av laboratorieinredningar, skyddsventilation och renrum och kommer i och med förvärvet att kompletteras med apparatur och förbrukningsmaterial. Den nya koncernen kommer således att kunna erbjuda ett mer heltäckande produkt- och tjänsteutbud vilket bedöms bidra till tydliga produkt- och intäktssynergier. Sunnex Tillquists etablerade serviceorganisation antas samtidigt bidra till en ökning av återkommande intäkter för den nya koncernen.

• Vi har siktet inställt på att bli den ledande aktören inom laboratorier och tillhörande utrustning i Norden. Med förvärvet av Sunnex Tillquist närmar vi oss det målet, säger Rikard Akhtarzand, VD ADDvise.
  • Vi är väldigt nöjda med affären som innebär att vi skapar en starkare koncern med ett mer heltäckande produktutbud. Detta medför även att vi kommer att bli stora ägare i ADDvise och vi ser goda förutsättningar för en fortsatt bra utveckling i koncernen, säger Glenn Lindqvist, Affärsområdesansvarig i Amplex AB.

Kort om Sunnex Tillquist

Sunnex Tillquist är ett helägt dotterbolag till Sunnex AB som ingår i en koncern där Amplex AB är moderbolag. Sunnex Tillquist tillverkar, marknadsför, säljer och utför service på medicintekniska produkter, labutrustningar och vågar till kunder inom sjukvård, forskning samt industri och handel. Vidare har bolaget en egen sälj- och serviceorganisation som täcker den svenska marknaden. Bolaget hade 23 anställda per den 30 september 2011. Under Sunnex Tillquist brutna räkenskapsår 2010/2011 omsatte bolaget cirka 41,0 MSEK med ett rörelseresultat om cirka 0,6 MSEK.

Om Sunnex Tillquist konsoliderats proformamässigt den 1 januari 2011 hade ADDvise omsättning uppgått till cirka 62,2 MSEK och haft ett rörelseresultat före avskrivningar och extraordinära kostnader om cirka 0,5 MSEK under niomånadersperioden 1 januari till 30 september 2011.

Köpeskillingens erläggande

Köpeskillingen om 8,3 MSEK kommer att fördelas enligt följande:

• 5,3 MSEK erläggs kontant på tillträdesdagen och finansieras genom lån,
  • 3,0 MSEK, motsvarande 697 674 aktier á 4,30 SEK i ADDvise, emitteras i samband med tillträdesdagen.

Villkor för tillträde

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till ADDvise i samband med förvärvet och White & Case Advokat AB agerar legala rådgivare.

ADDvise Lab Solutions AB (publ) är en totalleverantör av laboratorieinredning, skyddsventilation och renrum från rådgivning och planering till en bruksfärdig anläggning. Verksamheten kännetecknas av bred kompetens inom företaget och ett omfattande produktsortiment av hög kvalitet. Bolagets aktie är listad på First North och Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant.