ADDvise Lab Solutions AB (publ): Rapport 1 januari – 30 september 2012

(För komplett delårsrapport se bifogad fil)

Juli – september 2012

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 22,0 MSEK (10,0), en ökning med 120 % jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA för perioden uppgick till –0,4 MSEK (0,2)
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till –1,4 MSEK (–0,1)
  • Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till –2,1 MSEK (–0,2)
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till –0,4 SEK (–0,1)
  • Orderingången för perioden uppgick till 21,8 MSEK (10,0), en ökning med 118 % jämfört med samma period föregående år

Januari – september 2012

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 65,4 MSEK (33,4), en ökning med 96 % jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA för perioden uppgick till 0,0 MSEK (0,1)
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till –2,3 MSEK (–0,9)
  • Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till –3,5 MSEK (–1,0)
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till –0,7 SEK (–0,3)
  • Orderingången för perioden uppgick till 64,9 MSEK (33,3), en ökning med 95 % jämfört med samma period föregående år

VD-kommentar

Resultat under rapportperioden

Under årets nio första månader ökade ADDvise-koncernens nettoomsättning med 96 procent till 65,4 MSEK (33,4). Rörelseresultat före avskrivningar uppgick under samma period till 0,0 MSEK (0,1) och bruttomarginalen uppgick till 44,9 procent (39,0).

Årets första nio månader har belastats med betydande engångskostnader hänförliga till omstrukturering och integration av genomförda förvärv.

Fortsatt oro råder på marknaden även om de stora svenska laboratorieprojekten i offentlig sektor som till exempel Nya Karolinska fortgår om än i långsammare takt. I flera sedan tidigare vunna projekt förskjuts leveransplaner. När det gäller större laboratorieinvesteringar i privat sektor är beslutsprocesserna långa och försiktigheten större.

Efterfrågan från sjukvården på förbrukningsmaterial och medicinteknisk utrustning är fortsatt god. Framförallt försäljning mot akutsjukvård går starkt. ADDvise-koncernen har deltagit i flera större landstingsupphandlingar under årets första nio månader.

Omsättningen under tredje kvartalet ökade med 120 procent till 22,0 MSEK (10,0). Under samma period uppgick rörelseresultatet före avskrivningar till –0,4 MSEK (0,2). Bruttomarginalen sjönk under denna period och uppgick till 42,2 procent (44,7).

Tydligare affärsområden inom koncernen

Efter utgången av tredje kvartalet omorganiserades verksamheten till tre tydliga affärsområden; Sjukvård, Lab och Vågteknik. Genom denna omorganisation väntas större intäktssynergier uppnås.

Finansiering av framtida förvärv

Förvärvsstrategin ligger fast och finansiering för ytterligare ett till två förvärv är säkerställd genom det konvertibla skuldebrev som har emitterats sedan mars 2012. Utbudet av förvärvsobjekt är gott och värderingarna attraktiva. Målsättningen är att genomföra ytterligare ett till två förvärv under 2013.

Rikard Akhtarzand,

VD ADDvise Lab Solutions AB (publ)

Rikard Akhtarzand, verkställande direktör

Tel 08-564 851 86, 0765-25 90 71

E-post: rikard.akhtarzand@addvise.se

Om ADDvise

ADDvise Lab Solutions AB (publ) är en expansiv koncern som genom dotterbolagen ADDvise, IMMedico, KEBO och Tillquist erbjuder helhetslösningar i form av produkter och tjänster till sjukvårds- och forskningsmiljöer. ADDvise-koncernens kunder finns både inom privat och offentlig sektor, främst i Norden. Bolagets aktie är listad på Nasdaq OMX First North. Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, är dess Certified Adviser och likviditetsgarant.