ADDvise tecknar avsiktsförklaring om att förvärva LabRum AB

• ADDvise Group AB (publ) (”ADDvise”) har tecknat en avsiktsförklaring med LabRum Holding AB avseende förvärv av 100 procent av aktierna i LabRum AB (”Förvärvet”).
  • LabRum AB (”LabRum”) är ett av Sveriges ledande företag inom laboratorieinredning, skyddsventilation och laboratorieutrustning till såväl offentlig som privat sektor.
  • Förvärvet är bl.a. villkorat av ADDvise genomförda due diligence samt att parterna kommer överens om att ingå ett aktieöverlåtelseavtal.
  • I det fall LabRum konsoliderats proformamässigt från den 1 oktober 2014 – 30 september 2015 hade ADDvise omsättning uppgått till 224,3 (151,8) MSEK med ett EBITDA-resultat om 14,7 (7,3) MSEK.
  • Förvärvets köpeskilling uppgår till 34,5 MSEK, med en möjlig tilläggsköpeskilling om 11,5 MSEK, och avses erläggas i form av kontanta medel, nyemitterade ADDvise-aktier av serie B samt genom lån.

Motiv till Förvärvet

Transaktionen utgör ytterligare ett steg i den tillväxtstrategi som antogs av styrelsen i ADDvise i början av 2010. Förvärvet är strategiskt viktigt för affärsområdet Lab och kommer öka utbudet av produkter, stärka närvaron på den nordiska marknaden samt stärka kompetensen inom laboratorieinredning, skyddsventilation och laboratorieapparatur. Genom Förvärvet skapas den ledande koncernen inom laboratorieinredning och skyddsventilation i Norden och stora industriella såväl som finansiella synergier förväntas uppnås.

– En affär med LabRum möjliggör en högre tillväxttakt samt tillför oss gedigen kompetens och viktiga försäljningskanaler. I ett slag blir vi Nordens största helhetsleverantör av laboratorier, säger Rikard Akhtarzand, VD och koncernchef för ADDvise.

Kort om LabRum

LabRum är ett av Sveriges äldsta företag inom försäljning av laboratorieutrustning, laboratorieinredning och skyddsventilation. Kunderna består av både privata företag och offentlig sektor i Norden. LabRum har idag cirka 20 anställda i Sverige och Finland. Räkenskapsåret 2014/2015 omsatte LabRum 72,5 MSEK och genererade ett EBITDA-resultat om 7,4 MSEK.

Proforma

I det fall LabRum konsoliderats proformamässigt från den 1 oktober 2014 hade ADDvise omsättning uppgått till 224,3 (151,8) MSEK samt genererat ett EBITDA-resultat om 14,7 (7,3) MSEK för perioden 1 oktober 2014 - 30 september 2015. Detta motsvarar en ökning om 48 procent i omsättning och 100 procent i EBITDA[1].

Erläggande av köpeskilling

Den initiala köpeskillingen som uppgår till 34,5 MSEK avses erläggas i form av kontanter, nyemitterade ADDvise-aktier av serie B samt genom lån. En tilläggsköpeskilling estimerad till 11,5 MSEK ska erläggas och fastställs som 116 procent av LabRums rapporterade EBITDA-resultat för perioden 1 maj 2015 - 30 april 2016.

Villkor för Förvärvets fullbordande

Indikativ tidplan

Köparens due diligence förväntas slutföras, aktieöverlåtelseavtalet undertecknas samt Förvärvet fullföljas i början av 2016.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till ADDvise i samband med Förvärvet och Baker & McKenzie Advokatbyrå KB agerar legala rådgivare.

För vidare upplysningar

Rikard Akhtarzand, VD och koncernchef för ADDvise

+46 765-25 90 71

www.addvisegroup.se

Om ADDvise

ADDvise Group AB (publ) är en expansiv koncern som genom dotterbolagen IM-Medico Svenska AB, KEBO Inredningar Sverige AB, ADDvise Tillquist AB, Sonesta Medical AB, Sonesta Medical Inc och Surgical Tables Inc erbjuder helhetslösningar i form av produkter och tjänster till sjukvårds- och forskningsenheter. ADDvise-koncernens kunder finns både inom privat och offentlig sektor. Bolagets aktie är listad på First North Premier och Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, är Bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant.

[1] Då ADDvise och LabRum har skilda räkenskapsår avser proformaberäkningen perioden 2014-05-01 – 2015-04-30 för LabRum samt perioden 2014-10-01 – 2015-09-30 för ADDvise.