Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2011

Oktober – december 2011

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 16,9 MSEK (11,4), en ökning med 48 % jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA1 för perioden uppgick till 0,4 MSEK (0,0)
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till 0,3 MSEK (–0,3)
  • Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 0,3 MSEK (–0,2)
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till 0,2 SEK (–0,1)
  • Orderingången för perioden uppgick till 19,7 MSEK (13,5), en ökning med 46 % jämfört med samma period föregående år
  • Kassaflödet för perioden uppgick till 2,5 MSEK (–8,2)

Januari – december 2011

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 50,3 MSEK (22,2), en ökning med 127 % jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA1 för perioden uppgick till 0,5 MSEK (–4,2)
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till –0,6 MSEK (–4,7)
  • Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till –0,8 MSEK (–4,5)
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till –0,1 SEK (–2,0)
  • Orderingången för perioden uppgick till 53,0 MSEK (27,1), en ökning med 95 % jämfört med samma period föregående år
  • Kassaflödet för perioden uppgick till 1,9 MSEK (–0,4)

Koncernen redovisar hög orderingång under fjärde kvartalet 2011

VD-kommentar

Omsättning och resultat

ADDvise omsättning under räkenskapsåret 2011 uppgick till 50,3 MSEK med ett EBITDA-resultat på 0,5 MSEK. Omsättning och resultat för 2011 ligger i linje med den prognos som styrelsen kommunicerade i december 2010.

Omsättningen för fjärde kvartalet 2011 visar på en stark avslutning av året. Omsättningen uppgick till 16,9 MSEK, en ökning med 48 % jämfört med samma period föregående år. Många projekt, framförallt i offentlig sektor, avgörs innan ny budget skall tas i januari. Det ger säsongsmässiga fördelar i fjärde kvartalet.

Omsättningstillväxten på 48 % under fjärde kvartalet är helt och hållet organisk jämfört med tidigare kvartal under 2011 då även förvärvad tillväxt funnits med.

Bruttomarginalen under sista kvartalet har påverkats av engångseffekter från omdisponering av transportkostnader i resultaträkningen. Skälet till omdisponeringen är en harmonisering av räkenskaper till följd av förvärvet av KEBO Inredningar.KEBO Inredningar har historiskt inte inkluderat transportkostnader i material- och varukostnader, vilket ADDvise gjort. Från och med 1 oktober 2011 är dock transportkostnader inkluderat i material- och varukostnader.

ADDvise har under året haft ett bra kassaflöde trots att ett flertal stora projekt som binder kapital har levererats. Bolagets kassaflöde skall normalt sett ligga i nivå med EBITDA-resultatet. Det har vi under året överträffat.

Marknadsläge

Efterfrågan på laboratorielösningar från den svenska offentliga sektorn har varit stabil under hela 2011. Många stora projekt ligger dessutom i pipeline under de närmaste åren. Den privata sektorn hade en stark början på 2011. Under fjärde kvartalet har vi dock märkt en viss avvaktan och fördröjning i beslutsprocesserna. Om det är en trend eller tillfälligheter är ännu för tidigt att säga. Utvecklingen på den norska marknaden har varit god under året. ADDvise har både tagit och levererat ett flertal ordrar i Norge.

Förvärv

Under slutet av 2011 förvärvades Sunnex Tillquist AB med tillträde i januari 2012. Sunnex Tillquist är framförallt verksamma inom försäljning av laboratorieutrustning och förbrukningsmaterial till forsknings- och sjukvårdssektorn. Förvärvet ligger väl i linje med ADDvise tillväxtstrategi. Sunnex Tillquist tillför ADDvise drygt 40 MSEK i årsomsättning. Bolaget konsolideras från och med 1 januari 2012.

Rikard Akhtarzand, VD ADDvise Lab Solutions AB (publ)

Väsentliga händelser under rapportperioden

Order från Beijer Byggmaterial AB

ADDvise dotterbolag KEBO Inredningar Sverige AB erhöll två ordrar från Beijer Byggmaterial AB på totalt ca 1,4 MSEK. Ordrarna omfattar leverans av utbildningsinredning till bland annat NO-salar i två skolor. Inredningen produceras i KEBO Inredningars fabrik i Hässleholm. Projektet kommer att levereras till kund under första halvåret 2012.

Order från industrikoncern ADDvise erhöll en order på drygt 1,0 MSEK från en internationellt känd industrikoncern. Ordern innefattar leverans av skyddsventilation och laboratorieinredning till ett kemilaboratorium och ett metallaboratorium. Projektet kommer att levereras i Sverige under första kvartalet 2012.

Tilldelningsbeslut från norska Statsbygg ADDvise erhöll ett tilldelningsbeslut från norska Statsbygg på 7,9 MSEK. Affären innefattar leverans av laboratorieinredning till Högskolan i Bergen.

ADDvise erlade tilläggsköpeskilling med anledning av förvärvet av KEBO Inredningar ADDvise förvärvade KEBO Inredningar Sverige AB under hösten 2010. I samband med tillträdet den 1 oktober 2010 erlade ADDvise en initial köpeskilling för KEBO Inredningar om 7,0 MSEK. Baserat på KEBO Inredningars omsättning och rörelseresultat för perioden 1 oktober 2010 till och med den 30 september 2011 skulle ADDvise erlägga en tilläggsköpeskilling om maximalt 2,5 MSEK, som skulle utbetalas med aktier i ADDvise. KEBO Inredningar uppfyllde kriterierna för att 2 388 300 SEK skulle erläggas i tilläggsköpeskilling. ADDvise emitterade 570 000 aktier à 4,19 SEK, motsvarande 2 388 300 SEK, som betalning av tilläggsköpeskillingen. Genom emissionen ökade ADDvise aktiekapital med 570 000 SEK, från 3 917 898 SEK till 4 487 898 SEK. Rätt att teckna de nya aktierna tillkom säljarna av KEBO Inredningar.

ADDvise ingick avtal om förvärv av Tillquist ADDvise ingick avtal om förvärv av Sunnex Tillquist AB (”Tillquist”). Tillquist tillverkar, marknadsför, säljer och utför service på medicintekniska produkter, laboratorieutrustning och vågar till kunder inom sjukvård, forskning samt industri och handel.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

ADDvise tillträdde Tillquist ADDvise tillträdde Sunnex Tillquist AB (”Tillquist”) den 16 januari 2012. Tillquist omsatte cirka 41,0 MSEK med ett rörelseresultat om cirka 0,6 MSEK under det brutna räkenskapsåret 2010/2011. Bolaget hade 23 anställda per den 30 september 2011.

Genom förvärvet breddades ADDvise erbjudande till kund med laboratorieapparatur och förbrukningsartiklar till laboratorier och sjukhus. Köpeskillingen uppgick till totalt 8,3 MSEK, varav 5,3 MSEK erlades kontant, finansierat genom lån, och motsvarande 3,0 MSEK erlades genom aktier i ADDvise. ADDvise emitterade 697 674 aktier à 4,30 SEK, motsvarande 3,0 MSEK. Genom emissionen ökade ADDvise aktiekapital med 697 674 SEK, från 4 487 898 SEK till 5 185 572 SEK. Antalet aktier och röster i ADDvise uppgick till totalt 5 185 572 efter emissionen. Rätt att teckna de nya aktierna tillkom säljaren Sunnex AB.

Organisationsförändring ADDvise genomförde en organisationsförändring i samband med förvärvet av Tillquist. I syfte att öka flexibiliteten och snabbheten i ADDvise organisation och samtidigt optimera organisationen för fortsatt tillväxt och lönsamhet organiserades ADDvise efter förvärvet av Tillquist i två affärsområden: ADDvise KEBO och ADDvise Tillquist. Affärsområdet ADDvise KEBO har fokus på inredning och skyddsventilation. Affärsområdet ADDvise Tillquist har fokus på laboratorieapparatur, förbrukningsmaterial och vågteknik. Efter organisationsförändringen består ADDvise ledningsgrupp av:

• Verkställande direktör Rikard Akhtarzand
  • Vice verkställande direktör och affärsområdeschef för ADDvise KEBO Nils Berglund
  • Affärsområdeschef för ADDvise Tillquist Kjell Englund

Namnbyte dotterbolag

Det gamla namnet på ADDvise dotterbolag Sunnex Tillquist AB ersattes med ADDvise Tillquist AB.

(För fullständig rapport, se bifogad fil)