Delårsrapport 2014, 1 januari - 30 september

Juli – september 2014

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 26,9 MSEK (24,4), en ökning med 10,2 % jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA för perioden uppgick till 0,1 MSEK (1,2)
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -0,6 MSEK (0,8)
  • Resultatet före skatt för perioden uppgick till -2,2 MSEK (-0,1)
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till -0,30 SEK (-0,01)
  • Kassaflödet för perioden uppgick till -3,8 MSEK (-4,7)
  • Orderingången för perioden uppgick till 23,4 MSEK (21,8), en ökning med 7,3 % jämfört med samma period föregående år

Januari – september 2014

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 96,4 MSEK (82,9), en ökning med 16,3 % jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA för perioden uppgick till 5,2 MSEK (3,1)
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till 3,4 MSEK (2,0)
  • Resultatet före skatt för perioden uppgick till -1,7 MSEK (-0,4)
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till -0,22 SEK (-0,07)
  • Kassaflödet för perioden uppgick till 0,3 MSEK (-7,3)
  • Orderingången för perioden uppgick till 101,2 MSEK (81,4), en ökning med 24,3 % jämfört med samma period föregående år

Utvalda finansiella data i sammandrag

TSEK

jul-sep

jan-sep

jan-dec

Nettoomsättning

EBITDA före förvärvskostnader

EBITDA före förvärvskostnader %

EBITDA

EBITDA-marginal %

Rörelseresultat (EBIT)

Rörelsemarginal %

Resultat före skatt (EBT)

-2 186

-1 723

-4 453

Nettomarginal %

Periodens resultat

-2 186

-1 658

-3 727

Resultat per aktie SEK

Kommentarer till utvecklingen januari – september 2014

Satsningen på instrument- och produktförsäljning inom affärsområdet Lab har varit lyckad och tillväxten var god under tredje kvartalet. Under kvartalet tecknade ADDvise avtal om förvärv av en ledande tillverkare av operationsbord: Surgical Tables Inc.

Försäljning

Tredje kvartalet är ADDvise-koncernens säsongsmässigt svagaste kvartal. Få beslut om köp fattas under juli och augusti månad. Så även i år. Orderingången och försäljningen kom in strax under våra förväntningar. I gengäld har början på fjärde kvartalet, ADDvise säsongsmässigt starkaste kvartal, legat över våra förväntningar.

Nettoomsättningen för årets nio första månader uppgick till 96,4 MSEK (82,9) en ökning med 16,3 procent. Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 26,9 MSEK (24,4) en ökning med 10,2 procent. EBITDA-resultatet för årets första nio månader uppgick till 5,2 MSEK (3,1), en EBITDA-marginal om 5,4 procent (3,7). EBITDA-resultatet för tredje kvartalet uppgick till 0,1 MSEK (1,2), en EBITDA-marginal om 0,2 procent (4,7).

Affärsområdet Lab

Satsningen på instrument- och produktförsäljning har varit lyckad och tillväxten var god under tredje kvartalet. Projektförsäljningen är normalt svag under sommarmånaderna. Under fjärde kvartalet väntas dock flera stora projektförsäljningar avgöras, vilket kompenserar för sommarmånaderna. De största säsongs-variationerna i ADDvise-koncernen ligger inom projektförsäljningen i affärsområdet Lab.

Affärsområdet Sjukvård

Affärsområdet Sjukvård har under perioden haft en bättre utveckling än under motsvarande period föregående år. Produktionsflytten av Sonesta-produkterna har skapat en bättre flexibilitet och större leveranskapacitet än tidigare. Det skapar goda förutsättningar för att kunna öka försäljningen utan att produktionen blir en flaskhals. Arbetet med att utveckla nästa generation produkter fortgår också. Inom handelsverksamheten med medicinteknisk utrustning pågår ett arbete med att bredda sortimentet dels inom operation dels inom urologi.

Affärsområdet Vågteknik

Serviceverksamheten, som ligger i affärsområdet Vågteknik, är en av de verksamheter i koncernen där intäktsynergierna är tydligast. Serviceavtalsstocken har haft en stadig tillväxt sedan 2011 då verksamheten förvärvades. Affärsområdet Vågteknik har under kvartalet tagit över stora delar av lagerhanteringen i koncernen från tredjepartsleverantörer. Lagerhanteringen har lokaliserats till Vågtekniks lokaler i Växjö. Flytten av ansvar över lager och logistik är ett led i integrationsarbetet av förvärvade enheter och ett led i att skapa en mer processtyrd organisation.

Förvärv och finansiering

Under tredje kvartalet genomfördes en upphandling av en obligation. Syftet är dels att refinansiera ett sedan tidigare upptaget konvertibellån, dels att fortsätta ADDvise förvärvsstrategi. Målsättningen var att ta in 50 MSEK, men mot bakgrund av ett stort intresse utökade styrelsen erbjudandet till 66 MSEK.

ADDvise tecknade under tredje kvartalet avtal om förvärv av Surgical Tables Inc med tillträde den 4 november 2014. Surgical Tables Inc säljer och tillverkar operationsbord till sjukvården. Bolaget skapar, tillsammans med Sonesta Medical Inc som ADDvise förvärvade 2013, en bra plattform på den nordamerikanska marknaden. Målet är att kunna växa i USA såväl organiskt som genom ytterligare förvärv.

Rikard Akhtarzand, VD, ADDvise Lab Solutions AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Rikard Akhtarzand, koncernchef

Tel 08-564 851 86, 0765-25 90 71, e-post: rikard.akhtarzand@addvisegroup.se