Delårsrapport 2014, 1 januari - 31 mars

Första kvartalet 2014

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 34,2 MSEK (26,4), en ökning med 29,5 % jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA för perioden uppgick till 2,8 MSEK (-0,3)
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till 2,2 MSEK (-0,7)
  • Resultatet före skatt för perioden uppgick till 0,4 MSEK (-1,3)
  • Resultat per aktie före utspädning för perioden uppgick till 0,04 SEK (-0,24)
  • Kassaflödet för perioden uppgick till 5,0 MSEK (-6,6)

Kommentarer till utvecklingen under första kvartalet 2014

Första kvartalet präglades av kraftigt förbättrad lönsamhet och en omsättningsökning på nästan 30 %. Orderingången var god och två av koncernens tre affärsområden visar stark försäljningstillväxt.

Försäljning

Koncernens nettoomsättning under årets första kvartal uppgick till 34,2 MSEK (26,4) en ökning med 29,5 % jämfört med samma period föregående år. EBITDA-resultatet förbättrades kraftigt och uppgick till 2,8 MSEK (-0,3) vilket ger EBITDA-marginal på 8,1 %. EBIT-resultatet uppgick till 2,2 MSEK (-0,7). Resultatförbättringen är hänförlig till förvärvet av Sonesta samt att kostnadssynergier har kunnat realiseras efter genomförda förvärv. Resultatet efter skatt uppgick till 0,4 MSEK (-1,3).

Orderingången var god under första kvartalet. Flera större order har erhållits, bl.a. från LKAB. Affärsområdet Lab har utvecklats starkt under första kvartalet med en försäljningstillväxt på över 50 % jämfört med samma period föregående år. Även affärsområdet Sjukvård har haft en bra start på året med en försäljningstillväxt på ca 30 % jämfört med samma period föregående år. Bedömningen är att marknadsläget under året fortsätter att vara positivt.

Nasdaq OMX Small Cap

Förberedelserna för en notering på Nasdaq OMX Small Cap pågår. En del i förberedelsearbetet är att öka antalet aktieägare för att möta börsens spridningskrav. Därför genomfördes en spridningsemission under första kvartalet. Spridningsemission resulterade i ca 130 nya aktieägare och ett kapitaltillskott på ca 10 MSEK. Även bytet av redovisningsprinciper från Swedish GAAP till IFRS är en del i anpassningen till kraven på Small Cap som har belastat koncernen finansiellt och verksamhetsmässigt under första kvartalet.

Integrationsarbete

Det löpande effektiviseringsarbetet för att uppnå synergier mellan affärsområdena och bolags-förvärven pågår löpande. Under kvartalet har bland annat ett centraliseringsarbete av lager och logistik genomförts med gott resultat. En översyn av koncernens lokaler genomförs också för att uppnå ytterligare effektiviseringsvinster. Sammantaget kommer kostnadsmassan efter bruttoresultatet fortsätta att sjunka som andel av omsättningen de närmaste två åren ej medtaget nya förvärv.

(För fullständig delårsrapport, inkl. tabeller, se bifogad fil)

För ytterligare information kontakta:

Rikard Akhtarzand, koncernchef

Tel 08-564 851 86, 0765-25 90 71

E-post: rikard.akhtarzand@addvise.se

Shawn Shafti, finanschef

Tel 08-564 851 81, 0769-48 28 03

E-post: shawn.shafti@addvise.se

ADDvise Lab Solutions AB (publ)

Box 20013, 161 02 Bromma

www.addvisegroup.se