Delårsrapport 2015, 1 januari - 31 mars

(för fullständig rapport, se bifogad fil)

Januari – mars 2015

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 41,0 MSEK (34,2), en ökning med 19,9 % jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA före förvärvskostnader för perioden uppgick till 5,5 MSEK (2,8), en ökning med 96,9 % jämfört med samma period föregående år
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till 4,7 MSEK (2,2), en ökning med 113,5 % jämfört med samma period föregående år
  • Resultatet före skatt för perioden uppgick till 1,6 MSEK (0,4), en ökning med 353,3 % jämfört med samma period föregående år
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till 0,20 SEK (0,06)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 11,7 MSEK (-2,2)
  • Orderingången för perioden uppgick till 50,1 MSEK (39,3), en ökning med 27,5 % jämfört med samma period föregående år

Utvalda finansiella data i sammandrag

Rullande

TSEK

jan-mar

jan-dec

12 mån

Nettoomsättning

EBITDA före förvärvskostnader

EBITDA före förvärvskostnader %

EBITDA

EBITDA-marginal %

Rörelseresultat (EBIT)

Rörelsemarginal %

Resultat före skatt (EBT)

-4 730

-3 479

Nettomarginal %

Periodens resultat

-4 761

-3 650

Resultat per aktie SEK

Kommentarer till utvecklingen januari – mars 2015

Första kvartalet har präglats av god orderingång och ökad försäljning av egenutvecklade produkter inom patientpositionering.

Försäljning

Året har börjat starkt för ADDvise. Orderingången var koncernens högsta någonsin och uppgick till 50,1 MSEK (39,3). Det är en ökning jämfört med föregående år på 27,5 procent. En del av ökningen i orderingång förklaras av en starkare dollar samt en konsolidering av förvärvet av Surgical Tables.

Nettoomsättningen uppgick till 41,0 MSEK (34,2) under första kvartalet. En ökning med 19,9 procent jämfört med samma period förra året. Under kvartalet har framförallt USA och den kinesiska marknaden visat styrka.

Produktmixen under kvartalet har varit gynnsam för resultatutvecklingen. En ökning av försäljningen av egenutvecklad medicinteknisk utrustning inom patientpositionering med hög bruttomarginal har präglat första kvartalet. En stor del av denna försäljning sker i dollar vilket ytterligare förbättrat koncernens resultat. EBITDA-resultatet före förvärvskostnader uppgick till 5,5 MSEK (2,8), en ökning med 96,9 procent. Rörelseresultatet uppgick till 4,7 MSEK (2,2), en ökning med 113,5 procent.

Affärsområdet Lab

Orderingången för affärsområdet Lab var högre än motsvarande period föregående år. På grund av att flera stora projekt levereras först senare under 2015 kom nettoomsättningen in något lägre än motsvarande period föregående år. Kvartalet har präglats av ökad aktivitet på Nya Karolinska Solna samt större aktivitet på den kinesiska marknaden. Försäljningen i Kina har stärkt affärsområdets marginaler då försäljningen sker i Yuan som har stärkts mot svenska kronan.

Affärsområdet Sjukvård

Affärsområdet Sjukvårds nettoomsättning ökade kraftigt under första kvartalet. Det beror dels på att affärsområdet i år konsoliderar Surgical Tables som förvärvades under fjärde kvartalet 2014, dels på en starkare dollar.

Förvärv och finansiering

Arbetet med att genomföra kompletterande förvärv har fortgått under kvartalet. Prisbilden är fortfarande aptitlig och tillgången till förvärvsfinansiering är bra.

Om konjunkturen håller i sig kommer investeringsviljan hos koncernens kunder under året att vara god. Med det sagt så är jag övertygad om att 2015 kommer att bli koncernens omsättnings- och resultatmässigt bästa år hittills.

Rikard Akhtarzand, VD, ADDvise Lab Solutions AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Rikard Akhtarzand, koncernchef

Tel 08-564 851 86, 0765-25 90 71, e-post: rikard.akhtarzand@addvisegroup.se