Penser Access: Addvise - Gynnsam position med blandad kortsiktig påverkan - Icke-regulatorisk information

Addvises orderingång i Q1’20 uppgick till 137 mkr vilket motsvarar en organisk ökning på 37%. Det är delvis hänförligt till att Addvise levererar provtagningsutrustning för Covid-19. På grund av bla störningar i leverantörskedjan har bolaget dock inte förmått omsätta den ökade orderingången till intäkter, med en negativ finansiell påverkan i Q1'20. Vi räknar dock med stöd från Covidrelaterad efterfrågan i Q2'20 och sannolikt även på längre sikt. Även om vi sänkt våra förväntningar på siffrorna för första kvartalet räknar vi därför med att Addvise hämtar igen resultattappet och sannolikt mer därtill senare under året. Med hänsyn till de svåröverblickbara effekterna på offentliga investeringar väljer vi dock att lämna våra estimat för helåret oförändrade, men noterar att estimatrisken ligger på uppsidan snarare än på nedsidan. Addvise gynnsamma positionering i Covid-19-krisen illustreras av att aktien är upp 33% hittills i år. Sammantaget ser vi fortsatt en hög potential för aktien till en medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/addv_20200414.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se