Årets hetaste sommarjobb tillsatt av student från Linköping: Per Östman kommer att leda Adecco i augusti

Utav ca 2000 sökande är det nu klart att Per Östman kommer att vikariera för Adeccos VD i sommar. Förutom en meriterande erfarenhet kommer Per även att få en lön på 100 000 kronor. Per läser till vardags sista året industriell ekonomi vid Linköpings universitet.

Under sex intensiva veckor besökte ca 25000 personer Adeccos koncernchefssida. Av de ca 6000 som påbörjade testet fanns till slut ca 2000 kvalificerade sökande studenter kvar. Utav dessa utsågs 10 finalister baserat på tester och intervjuer. Den 26-27 maj gjorde finalisterna upp i Stockholm. Samtliga finalister gjorde mycket väl ifrån sig men Pers prestationer stack ut både i Assessment Center och inför en jury bestående av ledamöter ur Adeccos företagsledning.

– Per är lyhörd, lugn och stabil. Han kan samarbeta och har god hand med människor, samtidigt som han inte är rädd att ta beslut. Det är egenskaper som han kommer att ha stor nytta av när han ska prova på mitt jobb, säger Per-Arne Gulbrandsen, VD för Adecco.

Per Östman är 27 år och läser till civilingenjör med inriktning industriell ekonomi vid Linköpings Universitet. Under sin studietid har han även hunnit med ett halvårs språkstudier i Spanien, arbetat med humanitärt bistånd på Haiti samt arbetat som tekniklärling i Australien.

– Det ska bli oerhört spännande att få insyn i en så stor och väletablerad koncern som Adecco och jag är övertygad om att den här erfarenheten kommer att betyda mycket för mig i mitt kommande yrkesliv. Beskedet om att jag fått jobbet kunde dessutom inte kommit en bättre dag då jag idag tar min examen, säger Per Östman.

Under månaden som koncernchef och VD för Adecco kommer Per att få driva en rad egna projekt inom marknadsföring, HR, ekonomi och försäljning. Han kommer även att få prova på att leda ett företagsledningsmöte.

Utöver erfarenheten av att involveras i flera för Adecco affärskritiska beslut får Per en lön på 100 000 kr samt ett sex månaders mentorskap med Adeccos koncernchef Per-Arne Gulbrandsen. Han kommer under sin tid på Adecco att blogga på adecco.se så att omvärlden kan följa med i hans erfarenheter.

Charlotte Nordén, informations- och marknadschef
Telefon: (46)736-847360